Sökning: "affektsmitta"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade ordet affektsmitta.

  1. 1. Bemötande av barn i affekt : En kvalitativstudie om förskollärarens roll och strategier vid bemötande av barn i affekt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Zahra Imad Jalil; Ruaa Fareed Habeeb; [2023]
    Nyckelord :Barn i affekt; Mentaliserings förmåga; Affektsmitta; Lågaffektiv bemötande; Barnsyn; Förskollärararens förhållningssätt; Relationell perspektiv; Affektteori;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa studie undersöker förskollärarnas åsikter och erfarenheter av affekt och affektsituationer samt deras syn på det stöd de erhåller från verksamheten för att effektivt bemöta barn i affekt. Genom semistrukturerade intervjuer har åsikter, strategier och uppfattningar samlats in från erfarna förskollärare. LÄS MER

  2. 2. Jag önskar att man kunde vila i steget : Handledares tankar om sekundär traumatisering, återhämtning och växande hos behandlare som arbetar med traumatiserade klienter

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Linnea Lomborn; Magnus Larsson Björnström; [2023]
    Nyckelord :sekundär traumatisering; handledning; handledningsprocess; resiliens;

    Sammanfattning : Professionella som arbetar med traumatiserade klienter löper risk att själva utveckla symtom på psykisk ohälsa, till exempel symtom på sekundär traumatisering som i längden kan leda till utbrändhet om det inte uppmärksammas och tas omhand. Flera faktorer brukar spela in så som hur arbetet är organiserat, trygghet i personalgruppen, utbildning och erfarenhet, antal år i yrket, tillgång till handledning och så vidare. LÄS MER

  3. 3. ”Barn är som små känslosvampar” : - En intervjustudie om pedagogers syn på inskolning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Mikaela Åkesson; [2021]
    Nyckelord :anknytning; förskola; inskolning; trygghet;

    Sammanfattning : Sammanfattning Studiens forskningsproblem är att höga krav ställs på pedagoger att genomföra inskolningar, men riktlinjerna från forskningen är få, i synnerhet de där pedagogerna själva fått beskriva hur inskolningar bör ske. Därför syftar studien till att undersöka hur sex pedagoger beskriver att de genomför inskolningar och vad de anser är betydelsefullt för att stärka barns trygghet och anknytning i denna process. LÄS MER

  4. 4. Att bemöta utmanande beteende : En kvalitativ studie om pedagogers perspektiv på utmanande beteende

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Johanna Wall; Victoria Walldén; [2020]
    Nyckelord :Utmanande beteende; salutogent perspektiv; bemötande; relationer och affektsmitta;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att öka kunskapen om hur pedagoger i skolan uppfattar utmanande beteende och vad de ser som framgångsfaktorer i bemötandet av utmanande beteende. Vår utgångspunkt är att i vårt kommande uppdrag som specialpedagoger möter vi ofta den frustration bland pedagoger som kan vara förknippad med utmanande beteende. LÄS MER

  5. 5. Följderna av en kommunalt organiserad fortbildning : En kvalitativ studie om hur en kommunsatsning påverkat pedagogers uppfattningar om användningen av lågaffektivt bemötande.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Linda Nilsson; Maria Lindholm; [2019]
    Nyckelord :Implementering; problemskapande beteende; lågaffektivt bemötande; förändringsarbete;

    Sammanfattning : Skolor och ibland hela kommuner utbildar ständigt sin personal för att implementera nya förhållningssätt och pedagogiska metoder i verksamheterna. Studiens syfte var att belysa på vilket sätt en kommunal satsning påverkat hur pedagoger uppfattar och använder sig av lågaffektivt bemötande som metod i mötet med elever med problemskapande beteenden. LÄS MER