Sökning: "after school program"

Visar resultat 1 - 5 av 221 uppsatser innehållade orden after school program.

  1. 1. Hur påverkas elevers förståelse för multiplikation av areamodeller som representation? En designstudie i en grekisk grundskola med elever i Åk 2, där undervisningsprocessen fokuserar multiplikativt tänkande samt kommutativa lagen för multiplikation

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Antelina Sema; [2024-03-04]
    Nyckelord :Multiplikativt tänkande; Areamodell för multiplikation; Kommutativa lagen; Proportionalitet;

    Sammanfattning : This design study explores the use of the area model as a representation of multiplication, providing opportunities for second school grade pupils to develop an understanding of multiplication and build multiplicative thinking. Furthermore, the study aims to give pupils the opportunity to discover the commutative law of multiplication with the help of the area model. LÄS MER

  2. 2. Exploring the factors that influence participation in the homework-help programs for youth in Sweden

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Alaa Khaireldin; [2023-06-19]
    Nyckelord :after-school; homework help programs; Student motivation; Program perceptions; Qualitative content analysis;

    Sammanfattning : After-school homework help sessions, also referred to as after-school homework help programs, are structured to offer students supplementary support beyond regular school hours, with the goal of enhancing aspects such as school attendance, behaviour, and academic achievement. These programs can be managed by the schools themselves or financed by non-profit or commercial entities and can take place within school premises or alternative community settings, such as sports clubs where students engage in studies before practicing sports. LÄS MER

  3. 3. "Var är dom?" : En intervjustudie om lärarnas syn på frånvaro i idrott och hälsa

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Simon Wetterstrand; [2023]
    Nyckelord :Absence; Motivational work; Motvating factors; Physical Education; Physical Education Teacher; Vocational programs; Frånvaro; Idrott och hälsa; Idrottslärare; Motivationsarbete; Motivationsfaktorer; Yrkesprogram;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att försöka få en djupare förståelse för hur frånvaron ser ut i ämnet idrott och hälsa inom yrkesförberedande program och även hur idrottslärarna arbetar med motivationsarbete. Efter egna observationer under min VFU-period så såg jag en tydlig skillnad i frånvaro mellan dem olika programtyperna vilket blev än mer tydligt efter tillgång till en frånvarolista. LÄS MER

  4. 4. Fritidshemslärarens syn på, roll i och arbetssätt för att motverka socialt utanförskap : En kvalitativ studie baserat på fritidshemslärarnas erfarenheter och perspektiv av socialt utanförskap inom fritidshemmet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Mustafa Kuzey; Mattias Yahia; [2023]
    Nyckelord :leisure-time teachers; social exclusion; inclusion; relationship process; differentiation;

    Sammanfattning : Socialt utanförskap är ett stort problem som förekommer inom fritidsverksamheten där tidigare forskning betonar vikten av sociala relationer, grupporienterade aktiviteter och samspel mellan eleverna. Fritidshemsläraren bör vara lyhörd och finnas till stöd för eleverna. LÄS MER

  5. 5. "Vill du bli drogfri, byt polare." : En kvalitativ studie om vikten av gemenskap och delaktighet för att bli och förbli drogfri efter behandling.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för socialt arbete (SA)

    Författare :Alexandra Hansson; [2023]
    Nyckelord :Gemenskap; delaktighet; inflytande; medverkande;

    Sammanfattning : The purpose of this study was to investigate how the staff members in the organization and supported living housing VågaVa experienced their time after they had gone through their own treatment for substance abuse. The focus was finding out how they were affected by the sense of companionship, community and participation and if their personal experiences from this was that it helped them remain free from their substance using disease. LÄS MER