Sökning: "after-school recreation centre"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden after-school recreation centre.

  1. 1. Tematisk Undervisning På Fritidshemmet : Elevers intressen, delaktighet och inflytande samt fritidshemslärarens kunskaper och förutsättningar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Saga Lind; Tove O´Sullivan; [2023]
    Nyckelord :after-school recreation center; thematic teaching; child perspective and a child s perspective; autonomous; inclusion; participation; influence; fritidshem; tematisk undervisning; barnperspektiv och barns perspektiv; aktörskap; inkludering; delaktighet; inflytande;

    Sammanfattning : Tematisk undervisning beskrivs som ett verktyg där eleverna ges utrymme till att skapa och använda sina egna idéer, där undervisningen bildar en helhet och olika ämnesområden flätas samman. I denna studie kommer vi att undersöka utifrån barndomssociologin och ett relationellt perspektiv hur inkludering, elevers delaktighet och inflytande beskrivs av fritidshemslärare, vilka hinder och möjligheter fritidshemslärare ställs inför när det handlar om att ta vara på barns perspektiv, samt vilka kunskaper och förutsättningar fritidshemslärare behöver för att planera och genomföra tematisk undervisning på fritidshemmet. LÄS MER

  2. 2. Undrar vem jag är på jobbet : En kvalitativ studie om fritidshemslärares och fritidspedagogers beskrivning av sitt dubbla uppdrag samt dilemman med det dubbla uppdraget

    M1-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Solmaz Jafari; Özlem Tamaddonzia; [2023]
    Nyckelord :dual assignment; after-school teacher; after-school educator; school time; fritidshemmet; fritidslärare; fritidspedagog; dubbla uppdrag; skoltid;

    Sammanfattning : The title of our essay is I wonder who I am at work. It is a qualitative study about the descriptions of leisure teachers and leisure educators of their dual mission and the dilemmas of the dual mission. The purpose of this study is to examine the dilemmas after-school teachers and after-school educators encounter in their professional role. LÄS MER

  3. 3. MIK, what are the boundaries? : A study of media and Information literacy in relation to youth culture and the extended school environment.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Dean Clive; [2017]
    Nyckelord :MIL; media and information literacy; extended school; recreation-centre; after school; fundamental values; : MIK; medie-och informationskunnighet; fritidshem;

    Sammanfattning : The aim of this study was to observe how, and if, the concept of Media and Information Literacy (Medie-och informationskunnighet in Swedish) was used in the extended school environment. In Swedish primary schools, 21stcentury skills, such as critical thinking, are beginning to be implemented, butis that also the case with the fritidshem? In this study, I have used fiveobservations to examine the situation at a specific school that has a vision ofsustainability and focus of extensively working with information andcommunication technologies. LÄS MER

  4. 4. Läsning på fritidshem : En studie om strategier och förutsättningar för att skapa läsande elever

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Amanda Möllenhoff; [2016]
    Nyckelord :after-school recreation centre; reading; enviromental psycology; theory of socioculturality; books; gender; socioeconomic conditions; strategies; Fritidshem; läsning; miljöpsykologi; sociokulturell teori; böcker; kön; socioekonomiska förutsättningar; strategier;

    Sammanfattning : I en kontext där svenska elevers läsförståelse och motivation till läsning av böcker sjunker vill jag med den här studien undersöka huruvida fritidshemmen är en del av problemet med att barn och ungdomar läser allt mindre – eller en del av lösningen. Studien utgår från intervjuer med fritidshemspersonal och observationer av fritidshems inomhusmiljö. LÄS MER

  5. 5. Yngre barns argumentation : En studie om hur pedagoger och elever uppfattar argumentationens betydelse på lågstadiet

    Kandidat-uppsats, Lärarutbildningen

    Författare :Lidiia Gromova; [2013]
    Nyckelord :argumentation; scaffolding; zone of proximal development; implicit and explicit attitudes; metacognition; argumentation; stöttning; zonen för närmaste utveckling; implicit och explicit förhållningssätt; metakognition;

    Sammanfattning : One of the main goals of the national curriculum is to encourage children’s personal opinion and support them in development of argumentation ability and communication skills. All this is very important for the children as members of the future society. LÄS MER