Sökning: "aftonbladet tendens"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden aftonbladet tendens.

  1. 1. "Hej Tiktok!" : en kvantitativ innehållsanalys av nyhetsvärdering på Tiktok

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Journalistik

    Författare :Johanna Grüter; Lina Buhre; [2023]
    Nyckelord :Tiktok; Sociala medier; Nyhetsvärden; Engagemang; Användare; Social Sciences;

    Sammanfattning : Följande uppsats undersöker om nyhetsvärden som ökar potentialen för engagemang premieras i den svenska nyhetsdistributionen på Tiktok. Det görs med hjälp av en kvantitativ innehållsanalys med variabler som utgår ifrån nyhetsvärdering som teoretiskt ramverk. LÄS MER

  2. 2. Vilka skillnader och likheter finns det i nyhetsrapporteringen gällande våldsbrott mot kvinnor över tid? : En kvalitativ språklig analys av nyhetsartiklar i Aftonbladet.

    Magister-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Emmi Alfredsson; [2022]
    Nyckelord :våldsbrott; media; våld mot kvinnor; nyhetsrapportering; artiklar; språklig analys; framing; dagordningsteorin; gestaltningsteorin; brott;

    Sammanfattning : Tidigare forskning visar att nyhetsrapporteringar i media har en tendens att gestalta våld mot kvinnor som isolerade händelser och inte som ett utbrett problem, samtidigt som annan forskning menar på att det är ett socialt problem i nära relationer. Genom en kvalitativ språklig innehållsanalys har 30 nyhetsartiklar analyserats mellan 2007–2021 för att undersöka om det finns några skillnader eller likheter i nyhetsrapporteringen gällande våldsbrott mot kvinnor över tid. LÄS MER

  3. 3. Gestaltningen av kvinnliga skönhetsideal i svensk kvällspress : En kvantitativ och kvalitativ innehållsanalys om rapporteringen av kvinnor och skönhetsideal i Aftonbladet och Expressen, 2001-2021

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Johan Åkesson; Vanja Johansson; [2022]
    Nyckelord :gestaltningsteori; kvinnor; skönhetsideal; social jämförelseteori; utseende; ålder;

    Sammanfattning : Studiens övergripande syfte är att få fram en tydlig bild av hur två av Sveriges största kvällstidningar, Aftonbladet och Expressen, gestaltar kvinnors utseende och ålder, samt att se om det finns några likheter eller skillnader på hur de förhåller sig. I studien har vi genomförten kvantitativ analys utifrån 200 artiklar, där vi genom variabelvärden fick ut statistik på hur det har sett ut under åren 2001-2021. LÄS MER

  4. 4. ”Vi väljer ut saker vi tycker läsarna har nytta utav” : – En undersökning av textreklam i Aftonbladets bilagor

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Journalistik

    Författare :Moa Tomasdotter; Lova Schöldsten Hjertberg; [2018]
    Nyckelord :textreklam; redaktionell textreklam; Aftonbladet; bilagor; konsumentjournalistik; kommersiell journalistik;

    Sammanfattning : I följande C-uppsats undersöker vi fenomenet textreklam och hur det uppenbarar sig i Aftonbladets bilagor. Tyngdpunkten ligger på att undersöka textreklam med Aftonbladets bilagor som fallstudie. Samtliga bilagor vi valt att undersöka ligger som digitalt format på Aftonbladets webb aftonbladet.se. LÄS MER

  5. 5. Att gestalta en mördare : En studie om mediernas gestaltning av Thomas Quick

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation

    Författare :Viktoria Nilsson; Emma Båld; [2015]
    Nyckelord :mediepåverkan; attribut; Thomas Quick; mediegestaltning; medier och brott;

    Sammanfattning : Media has a big actuating power over the public opinion. The image of reality that media choose to reproduce will affect the recipient view of reality. The case about Thomas Quick and its associated news coverage has been used as an example to illustrate the problematization regarding media imag-es and media framing attempt. LÄS MER