Sökning: "agentskap"

Visar resultat 1 - 5 av 45 uppsatser innehållade ordet agentskap.

  1. 1. Terapeuters upplevelse av arbetet med klientens agens i psykoterapi : En kvalitativ intervjustudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för psykologi (PSY)

    Författare :Simone Thejll; Tim Önning; [2023]
    Nyckelord :agency; therapists experience; thematic analysis; psychotherapy; agens; terapeuters upplevelse; tematisk analys; psykoterapi;

    Sammanfattning : Agens, vilket definieras som klientens upplevelse av att intentionellt kunna handla utifrån önskade och förväntade utfall, men också upplevelsen av att kunna påverka utgången av sitt liv, har i tidigare forskning lyfts fram som en potentiell common factor och psykologisk förändringsmekanism vid psykoterapeutisk behandling. Föreliggande studie syftade till att undersöka terapeuters upplevelse av arbetet med klientens agens i psykoterapi. LÄS MER

  2. 2. Föräldraledighet, en självklar rättighet för alla i Sverige? : En studie om upplevda möjligheter till föräldraförsäkring i atypisk anställning

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärd

    Författare :Emmi Persson; Jennie Sjöstedt; [2023]
    Nyckelord :svensk välfärd; atypisk anställning; mödrar; universalism;

    Sammanfattning : Föreliggande studie är en kvalitativ studie som undersöker de upplevelser mödrar i atypiska anställningar har om den svenska välfärden gällande anställningstrygghet och föräldraledighet samt vård av barn. Studien använder Anthony Giddens teorier kring reflexivitet för att förstå hur respondenterna agerar på arbetsmarknaden. LÄS MER

  3. 3. SJU-TILL- SJUTTONBARNEN : Fritidslärares upplevelser av elever med långa dagar i skolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Anders Hultqvist; Isak Lundholm; [2023]
    Nyckelord :Återhämtning; fritidshem; barndomssociologi; mellanrum; sociala relationer;

    Sammanfattning : I det här examensarbetet undersöker vi fritidslärares upplevelser gällande elever som befinner sig längst i skol- och fritidsverksamhet, samt hur fritidslärare arbetar för att skapa möjligheter till återhämtning, rekreation och vila. Elevers långa dagar i skolan är ett outforskat område inom fritidshemsforskning. LÄS MER

  4. 4. Inre drivkrafter för skolutveckling : En formativ intervention med hälsofrämjande inslag

    Magister-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Lilyana Thorsager; [2023]
    Nyckelord :activity theory; CHAT; formative intervention; transformative agency; double stimulation; school development; health promotion; salutogenic perspective; sense of coherence; SOC; process management; aktivitetsteori; CHAT; formativ intervention; transformativt agentskap; dubbel stimulering; skolutveckling; hälsopromotion; salutogent perspektiv; känsla av sammanhang; KASAM; processledning;

    Sammanfattning : The study examines how a small-scale formative intervention and concepts from both activity theory and salutogenic perspective can be used to support teachers' transformative agency and school development work. The research questions have focused on capacity for change, sense of coherence (SOC) and the significance of local conditions for change initiatives. LÄS MER

  5. 5. ”Det skedde en förändring som faktiskt blev en del av mig”: Patientperspektiv på den terapeutiska förändringsprocessen vid PFPP hos patienter med personlighetssyndrom, kluster C

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Nicolas Dahlberg; Rebecca Wollert Ehlers; [2023]
    Nyckelord :Panic-focused psychodynamic therapy; personlighetssyndrom; paniksyndrom; terapeutisk förändring; personality disorder; panic-disorder; therapeutic change; Social Sciences;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka hur förändringsprocessen upplevs vid panikfokuserad psykodynamisk korttidsterapi vid komorbid personlighetssyndrom, kluster C. Studiens urval bestod av 16 deltagare från forskningsprojektet POSE som uppfyllde kriterier för personlighetssyndrom, kluster C. LÄS MER