Sökning: "aggestam"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade ordet aggestam.

  1. 1. Feminist Foreign Policy: Is Switzerland’s foreign policy a secretly feminist foreign policy?

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för globala politiska studier (GPS)

    Författare :Philipp Widmer; [2023]
    Nyckelord :International Relations; Global Politics; Foreign Policy; Feminism; Feminist Foreign Policy; Gender; Gender Equality; Women’s Rights; Switzerland; Qualitative Content Analysis;

    Sammanfattning : Recently, a new IR movement called Feminist Foreign Policy (FFP) has become more influential and achieved certain success when states like Sweden, Canada and France adopted these theories. This study will analyse Switzerland’s foreign policy to understand to what extent it is a FFP. LÄS MER

  2. 2. French Foreign and Security Policy Roles under François Hollande : A Role Theory Foreign Policy Analysis

    Kandidat-uppsats, Försvarshögskolan

    Författare :Hampus Carl Gustaf Rein; [2017]
    Nyckelord :Role Theory; National Role Conception s ; Foreign and Security Policy; Foreign Policy Analysis; France; François Hollande;

    Sammanfattning : This bachelor’s thesis in Political Science, is essentially a study of contemporary French foreign and security policy ‘roles’. Drawing on a doctoral thesis by Lisbeth Aggestam (2004), it investigates French National Role Conceptions, using Foreign Policy Analysis Role Theory. LÄS MER

  3. 3. En fallstudie om språkutvecklande undervisning för nyanlända elever

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Camilla Aggestam; [2017]
    Nyckelord :genrepedagogik; nyanlända elever; sociokulturell teori; språkutvecklande undervisning;

    Sammanfattning : Syfte och förväntat kunskapsbidragSyftet med fallstudien är att få en uppfattning om vad en rektor, en SVA-lärare och en studiehandledare i en kommunal grundskola anser att språkutvecklande undervisning är och hur lärarna arbetar språkutvecklande i alla skolämnen för nyanlända elever. Studien är betydelsefull eftersom lärare behöver kunskap om språkutvecklande arbetssätt och skolor behöver en fungerande organisation som kan möta nyanlända elevernas språkliga behov. LÄS MER

  4. 4. Samtalets betydelse för organisatoriskt lärande

    Magister-uppsats, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Petter Ulmert; [2013]
    Nyckelord :Domänteori; Kommunikation; Lärande organisation; lärande samtal; specialpedagogik; systemteori;

    Sammanfattning : SammanfattningPetter Ulmert (2013), Samtalets betydelse för organisatoriskt lärande(Significance of conversation for organizational learning), Specialpedagogprogrammet,Skolutveckling och ledarskap, Lärande och Samhälle, Malmö högskola.ProblemområdeDetta arbete handlar om hur kunskap och lärande uppstår i samtal. LÄS MER

  5. 5. Gott snack! - en kulturanalys i jakten på det pedagogiska samtalet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Sebastian Aggestam; Hanna Persson; [2010]
    Nyckelord :delaktighet; gemensam reflektion; kompetensutveckling; kultur; pedagogiska samtal; samarbete;

    Sammanfattning : Gott snack – en kulturanalys i jakten på det pedagogiska samtalet är författat av SebastianAggestam och Hanna Persson och behandlar det pedagogiska samtalets funktion och plats iskolan. Med pedagogiska samtal menas det reflekterande och kunskapsutvecklande samtaletmellan lärare. LÄS MER