Sökning: "ai och språk"

Visar resultat 1 - 5 av 42 uppsatser innehållade orden ai och språk.

  1. 1. The Advent of ChatGPT and its Technological Integration in Education

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Denial Brkic; Ioana-Raluca Johansson; [2024]
    Nyckelord :ChatGPT; didactic tool; EFL; GenAI; supporting tool; Swedish upper-secondary school;

    Sammanfattning : Our study investigates the possibility of integrating ChatGPT, an AI text generative tool, as a didactic supporting tool within the Swedish upper-secondary school curricula. Particularly, it takes interest in the English foreign language teaching context and examines eight peer reviewed articles on the matter. LÄS MER

  2. 2. Evaluating ChatGPT’s Ability to Compose Music Using the MIDI File Format

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Marcus Warnerfjord; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : This thesis examines the capabilities of the artificial intelligence model (AI), ChatGPT 3.5-turbo, to compose valuable music in a digital format (MIDI) from natural language prompts. Implementing a multifaceted quantitative approach, the study combines objective musical metrics with subjective user evaluations. LÄS MER

  3. 3. "Du måste skriva för att lära dig tänka" : Skrivundervisning i svenskämnet i förhållande till ChatGPT

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

    Författare :Stina Nordin; [2023]
    Nyckelord :svenska; skrivundervisning; skrivdiskurser; ChatGPT;

    Sammanfattning : AI-programmet ChatGPT är ett nytt tekniskt fenomen som debatteras inom skolvärlden. Då programmet kan skriva alla möjliga slags texter åt den som frågar, uppstår frågan om vad detta innebär för skrivande i svenskämnet. LÄS MER

  4. 4. muGen : Generative AI as Machinic Exploration of Cultural Archives

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Yan Yu; [2023]
    Nyckelord :AI art; creative AI; speculative design; text-to-image generation; AI-konst; kreativ AI; spekulativ design; text-till-bild-generering;

    Sammanfattning : In recent years, generative AI has quickly become a new creative and artistic tool that could challenge our understanding of the creative process and the role of the machine. Despite having exhibited visually promising results, images generated by AI tools present various challenges, most notably their tendency to display cultural, gender and racial biases. LÄS MER

  5. 5. ChatGPT - medspelare eller motståndare? : En kvalitativ studie om ChatGPTs möjligheter och utmaningar inom högre utbildning

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Emelie Thelin; Anton Enetjärn; Kerstin Ehiwe; [2023]
    Nyckelord :ChatGPT; Artificial Intelligence; Ethics; Law; Acceptance; Higher Education; Chatbots; Opportunities; Challenges; Teachers; ChatGPT; Artificiell intelligens; Etik; Lag; Acceptans; Högre utbildning; Chattbotar; Möjligheter; Utmaningar; Lärar;

    Sammanfattning : ChatGPT är inte en vanlig AI-chatbot; det är ett kraftfullt verktyg som har tränats för att skapa naturligt språk och kan tillämpas inom högre utbildning. Genom sin förmåga att kunna generera text och svara på frågor kan det vara en ovärderlig tillgång för lärare. LÄS MER