Sökning: "airlines prissättning"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden airlines prissättning.

  1. 1. Lågprisflygbolagens prissättningsstrategier : En kvantitativ studie av Ryanairs prissättning av flygbiljetter

    Kandidat-uppsats, Institutionen för ekonomi och företagande

    Författare :Peter Gill; [2010]
    Nyckelord :Price strategies; Ryanair; Low price airlines; Price discrimination; Revenue management; Marketing; Prisstrategier; Ryanair; Lågprisflygbolag; Prisdiskriminering; Revenue management; Marknadsföring;

    Sammanfattning : Syfte: Studiens syfte är att analysera hur flygbolaget Ryanair prissätter sina flygbiljetter och om det skiljer sig beroende på flygsträcka. Metod: En kvalitativ longitudinell studie med deduktiv ansats där primärdata i form av prisuppgifter samlats in från Ryanairs hemsida. LÄS MER

  2. 2. Oljeprisförändring och dess inverkan på flygbranschen

    Magister-uppsats, Institutionen för ekonomi och företagande

    Författare :Akil Ibrahim; Mohammad Nazem-Z; [2006]
    Nyckelord :Flygbransch; oljebransch; korrelation; utbud och efterfrågan; portfolioselektion; energimarknadens misslyckanden; Oljepriset; SAS; Ryanair; airlines prissättning; effektivisering;

    Sammanfattning : Sammanfattning Bakgrund Råoljor utgör den råvarumässiga grunden för cirka 40 % av den kommersiella energi- marknaden i världen. Därför oljemarknaden har en betydande ekonomisk och politisk roll i världen och betraktas priset på råolja idag som en viktig faktor för utveckling av världsekonomin. LÄS MER

  3. 3. Ett traditionellt flygbolags anpassningsförmåga : En fallstudie av Scandinavian Airlines Sverige

    Kandidat-uppsats, Institutionen för ekonomi och företagande

    Författare :Johan Ahtila; David Ho; [2005]
    Nyckelord :Business studies; Företagsekonomi; Flygindustrin;

    Sammanfattning : Frågeställning: Vilka nödvändiga förändringar behöver ett traditionellt flygbolag genomgå för att överleva inom en turbulent marknad? Huvudsyfte: Med hjälp av en fallstudie och utvalda teorier analysera och utvärdera hur väl ett traditionellt flygbolag anpassar sig utefter de rådande marknadsförhållandena på flygmarknaden. Metod: En fallstudie med SAS Airlines som studieobjekt har genomförts. LÄS MER