Sökning: "akademilag"

Hittade 5 uppsatser innehållade ordet akademilag.

  1. 1. Födelsedatumet och dess effekt på fotbollsnivå : En jämförelse mellan akademi- och breddlag i relativa ålderseffekten och socioekonomisk status

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Daniel Enström; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Att varje individ ska ha samma möjlighet och förutsättningar är något som det svenska samhället står hårt på, men bakgrundsfaktorer som födelsedatum i form av relative age effect (RAE) och socioekonomisk status (SES) har länge visat sig ha ett visst samband med en individs chans att uppnå framgång i livet, vare sig det är i skolan, idrott eller andra områden. Syftet med den här studien är således att undersöka huruvida dessa två bakgrundsfaktorer har en påverkan på vilken fotbollsnivå en individ har nått inom den svenska ungdomsfotbollen. LÄS MER

  2. 2. Kunskap, erfarenhet och inställning hos unga kvinnliga fotbollsspelare gällande skador och förebyggande träning : En kvalitativ studie

    Master-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för fysisk aktivitet och hälsa

    Författare :Eva Fochsen; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att beskriva kunskap om, erfarenheter av och inställning till skador och akuta knäskador samt förebyggande åtgärder som t.ex. Knäkontroll hos flickor i åldrarna 13 och 14 år som spelar fotboll på hög nivå. LÄS MER

  3. 3. En ungdomstränares interagerande med fotbollsspelare under träning : Ur ett motivations- och lärandeperspektiv

    Kandidat-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Alfred Johansson; Mattias Stenman; [2017]
    Nyckelord :Fotboll; Tränare; Motivation; Feedback; Self Determination Theory; Achievement Goal Theory; tränarlänkfotboll;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Syftet med studien var att undersöka hur en tränare i ett ungdomsakademilag bedrev fotbollsträning och interagerade med spelarna utifrån ett motivations- och inlärningsperspektiv. Detta ledde fram till följande frågeställningar: Utifrån Self-Determination Theory, var tränaren i sitt interagerande med spelarna övervägande autonomistödjande eller kontrollerande? Utifrån Achievement Goal Theory, var tränaren i sitt interagerande med spelarna övervägande uppgiftsorienterad eller ego-orienterad? Hur stor del av fotbollsträningen var isolerad kontra funktionell? Metod I studien deltog en tränare för ett akademilag i fotboll. LÄS MER

  4. 4. TGfU och Enhanced Guided Discovery i fotbollsträning : Observation av en akademitränares arbetssätt

    Kandidat-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Robert Isesund; [2015]
    Nyckelord :Fotboll; Tränare; Tränarlänkfotboll;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syfte och frågeställningar Syftet med studien är att utvärdera hur en fotbollstränare i en ungdomsakademi bedriver fotbollsträning utifrån de teoretiska ramverken Teaching Games for Understanding (TGfU) och Enhanced Guided Discovery (EGD) i syfte att skapa effektivisering i lärande samt starkare självbestämmande motivation. Detta leder till följande frågeställningar: * Hur stor del av träningar med syfte att utveckla spelförståelse, taktik och teknik ägnas åt övningar som är isolerade respektive funktionella? * Hur stor del av träningstiden ägnas åt paus/samling och effektiv träningstid? * Är tränarens arbetssätt präglat av EGD vid inlärning av spelförståelse och teknik? Metod I studien medverkar en tränare för ett akademilag i fotboll. LÄS MER

  5. 5. Enhanced Guided Discovery och Teaching Games for Understanding som arbetsätt i fotboll. : En observationsstudie om tränarbeteenden inom ungdomsfotboll

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Magnus Berglund; Anna Carlström; [2015]
    Nyckelord :Fotboll; tränarlänkfotboll;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Syftet med uppsatsen var att genom systematisk observation undersöka hur en ungdomsfotbollstränare använder sig av beteenden som är överensstämmande med Enhanced Guided Discovery (EGD) och Teaching Games for Understanding (TGfU) i sin tränarroll under träning. Syftet besvarades med hjälp av följande frågeställningar: Hur ser fördelningen ut för tränaren med instruktionsbeteenden, feedback och frågetekniker? Hur stor del av träningen går åt till aktiviteter i training form respektive playing form? Metod Metoden som användes var en systematisk deltagande observation. LÄS MER