Sökning: "akademisk institution"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden akademisk institution.

  1. 1. Belöningssystem och inre motivation inom bemanningsbranschen : En studie om hur belöningssystem påverkar den inre motivationen hos anställda i två olika bemanningsföretag

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

    Författare :Simon Melkemichel; Filip Filiposki; [2023]
    Nyckelord :Inre motivation; Belöningssystem; Incitament; Monetär; Icke-Monetär; Self-Determination Theory SDT ; Autonomi;

    Sammanfattning : Datum: 2023-05-30 för slutseminarium Titel: Belöningssystem och inre motivation inom bemanningsbranschen - En studie om hur belöningssystem påverkar den inre motivationen hos anställda i två olika bemanningsföretag Författare: Simon Melkemichel & Filip Filiposki Nivå: C-nivå Kandidatuppsats i företagsekonomi, 15 hp Institution: Akademin för Ekonomi, Samhälle och Teknik, Mälardalens Universitet Nyckelord: Inre motivation, Belöningssystem, Incitament, Monetär, Icke-Monetär, Self-Determination Theory (SDT), Autonomi Bakgrund: Bemanningsbranschen i Sverige startade med "Stockholms Stenografservice" år 1953 och kämpade mot arbetsförmedlingsmonopolet för att bedriva verksamheten. Avreglering av branschen skedde till slut år 1993. LÄS MER

  2. 2. Power Structures in the Age of Sanatoria : A digital examination of historical patient experience in Mörsil, Sweden

    Master-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)

    Författare :Elin Hansson; [2022]
    Nyckelord :Sanatoriums LCSH ; Patient satisfaction LCSH ; Tuberculosis patients’ writings LCSH ; Tuberculosis--History LCSH ; Archival Materials--Digitization LCSH .; Sanatorier; Patientupplevelse; Tuberkulos; Digitalisering.;

    Sammanfattning : Introduction. This thesis examines historical patients’ experiences of staying in sanatoria in Mörsil, Sweden, with a special focus on power structures within the institution. LÄS MER

  3. 3. Från utbildningsteori till lärarpraxis : En tematisk analys av yrkesverksamma lärares upplevelser om den relationella pedagogikens förutsättningar i den svenska högstadie- och gymnasieskolan

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Sebastian Heikkilä; [2022]
    Nyckelord :pedagogik; relationell; praxis; dokumentation; standardisering; instrumentell;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att fördjupa kunskapen om hur yrkesverksamma lärare upplever förutsättningarna för att bedriva relationell pedagogik i praktiken för att synliggöra till vilken grad den svenska högstadie- och gymnasie skolan stödjer den relationella pedagogiken. Metoden som användes var en kvalitativ metod med semistrukturerade intervjuer som datainsamlingsmetod. LÄS MER

  4. 4. Exploring the Problem Space of Implementing a Cap and Trade System in a Flight Intensive Academic Institution

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Leo Bergqvist; [2022]
    Nyckelord :cap and trade; academic flying; sustainability; carbon emissions; emissions trading; behaviour change; cap and trade; akademiskt flygande; hållbarhet; koldioxidutsläpp; Utsläppshandel; beteendeförändring;

    Sammanfattning : Flying can constitute as much as a third of an academic institution’s total emissions and there’s a growing concern among researchers around their academic travel contributing to global warming. This paper is part of KTH FLIGHT, a research project for decreased CO2-emissions in flight-intensive organizations through creation and testing of practical tools. LÄS MER

  5. 5. Autonomireformen : Kollegialt styre och linjestyrning, kan reformen leda till akademisk segregation mellan institutioner?

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling

    Författare :Erik Oreland; [2018]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : In 2011 the Swedish government implemented the autonomy reform, which was a legislative change regarding the administration of the institutions of higher education. The aim was to enhance the autonomy of the universities within the framework of the current ruling authority or agency. LÄS MER