Sökning: "akademisk motivation"

Visar resultat 1 - 5 av 48 uppsatser innehållade orden akademisk motivation.

  1. 1. Belöningssystem och inre motivation inom bemanningsbranschen : En studie om hur belöningssystem påverkar den inre motivationen hos anställda i två olika bemanningsföretag

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

    Författare :Simon Melkemichel; Filip Filiposki; [2023]
    Nyckelord :Inre motivation; Belöningssystem; Incitament; Monetär; Icke-Monetär; Self-Determination Theory SDT ; Autonomi;

    Sammanfattning : Datum: 2023-05-30 för slutseminarium Titel: Belöningssystem och inre motivation inom bemanningsbranschen - En studie om hur belöningssystem påverkar den inre motivationen hos anställda i två olika bemanningsföretag Författare: Simon Melkemichel & Filip Filiposki Nivå: C-nivå Kandidatuppsats i företagsekonomi, 15 hp Institution: Akademin för Ekonomi, Samhälle och Teknik, Mälardalens Universitet Nyckelord: Inre motivation, Belöningssystem, Incitament, Monetär, Icke-Monetär, Self-Determination Theory (SDT), Autonomi Bakgrund: Bemanningsbranschen i Sverige startade med "Stockholms Stenografservice" år 1953 och kämpade mot arbetsförmedlingsmonopolet för att bedriva verksamheten. Avreglering av branschen skedde till slut år 1993. LÄS MER

  2. 2. Kampen om kompetensen : En studie i vad som attraherar och motiverar högutbildade personer till särskild officersutbildning och officersyrket.

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap (from 2013)

    Författare :Tomas Westman; Joel Rudholm; [2023]
    Nyckelord :Swedish armed forces; Career change; motivation; Military officer.; Försvarsmakten; Karriärväxling; Motivation; Officer;

    Sammanfattning : Som en följd av Försvarsmaktens brist på officerare har Försvarsmakten skapat ett snabbspår in till officersyrket via en särskild officersutbildning (SOFU). SOFU har funnits sedan 2017. I dagsläget finns det begränsat med forskning på vad som lockar människor att söka utbildningen. LÄS MER

  3. 3. Prokrastinering bland studenter: en explorativ studie

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Helena Lork; Fredrik Asplund; [2022]
    Nyckelord :prokrastinering; stress; coping; akademisk motivation; self-efficacy; känsla av samhörighet; universitetsstudenter; Social Sciences;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie var att undersöka sambanden mellan prokrastinering och flera psykologiska variabler; stress, coping, akademisk motivation, self-efficacy och känsla av samhörighet. Syftet var även att undersöka skillnader mellan universitetsstudenter som läser olika program och fristående kurser i en svensk population. LÄS MER

  4. 4. Experiment i kemiundervisningen utifrån lärares perspektiv : Hur lärare resonerar när de väljer olika typer av experimentarbete för sina syften

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Larisa Arkatova; [2022]
    Nyckelord :Experiment; demonstrationsexperiment; laboratoriearbete; motivation; intresse; kemi; undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att utforska kemi- och naturvetenskapslärarnas syn på experiment som en metod för att undervisa kemi på gymnasienivå. Kvalitativ analys valdes som forskningsmetod i detta arbete. Tio kemilärare som har lång erfarenhet av undervisning i kemi intervjuades. LÄS MER

  5. 5. Akademiska kurser i polisiärt arbete : En kvalitativ undersökning om vilka som läser dessa kurser och varför

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kriminologi och polisiärt arbete

    Författare :Emelie Liljeqvist; [2022]
    Nyckelord :Polisiärt arbete; inre och yttre motivation; social bakgrund; värdering av akademisk kunskap;

    Sammanfattning : Akademiska kurser i polisiärt arbete finns på Umeå universitet och Linnéuniversitetet och bedrivs utan inblandning av Polismyndigheten. Kurserna har många sökande och relativt få avhopp. Syftet med studien är att undersöka varför poliser läser akademiska kurser i polisiärt arbetet efter sin polisexamen. LÄS MER