Sökning: "akademisk text"
Visar resultat 1 - 5 av 19 uppsatser innehållade orden akademisk text.
1. Digitalt eller analogt? : Läromedelsanalys av analoga och digitala läromedel i geografi
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Kulturgeografiska institutionenSammanfattning : Syftet med har varit att undersöka skillnader och likheter mellan digitala och analoga läromedel från högstadiet inom ämnet geografi. För avgränsandet av syftet så har teoretiska ramverk och begrepp valts ut för att specificera undersökningen, främst selektiva traditioner och multimodal kommunikation har använts för detta ändamål. LÄS MER
2. Skriftliga kommunikativa handlingar i gymnasieskolan : En enkätstudie om gymnasieelevers förståelse av skrivhandlingar
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)Sammanfattning : För att kunna producera egna texter av akademisk karaktär krävs förståelse för olika skrivhandlingar och deras kännetecken. Föreliggande studie undersöker därför gymnasieelevers förståelse av skrivhandingarna referera, argumentera och motivera i text samt deras förståelse av hur flera skrivhandlingar kan samspela i samma text. LÄS MER
3. Akademiskt skrivande på gymnasienivå : En kvantitativ studie av skriftlig framställan i nationella prov av samhällselever med svenska som andraspråk
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska, flerspråkighet och språkteknologiSammanfattning : Syftet med denna undersökning är att kartlägga vilka akademiska markörer som gymnasieelever använder och utifrån resultaten dra slutsatser om vilka områden inom akademiskt skrivande som kan vidareutvecklas. I denna studie används begreppet akademisk markör som ett samlingsnamn på delar i en text som gör att den stilmässigt upplevs som akademisk. LÄS MER
4. Inkorporera den egna rösten : En studie i hur första- och andraspråkstalande studenter i svenska väljer att inkorporera röster genom att referera och citera i akademisk text.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)Sammanfattning : Studiens syfte var att studera hur första- och andraspråkstalande studenter agerar i den akademiska gemenskapen med fokus på hur de inkorporerar röster genom att referera och citera. Studien samlade in data genom enkäter och texter som sedan användes för analys. LÄS MER
5. Intern och extern röst i gymnasiearbetet : En kvalitativ studie om elevers diskursiva kompetens
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)Sammanfattning : Syftet med studien är att belysa hur elever hanterar intern och extern röst i sina gymnasiearbeten för att ge en inblick i vilken diskursiv kompetens elever kan uppvisa i slutet av sin gymnasieutbildning. Tidigare studier visar att elever och studenter har svårt för att balansera den interna och de externa rösterna för att skapa dialog i texter. LÄS MER