Sökning: "akademisk utveckling"

Visar resultat 16 - 20 av 87 uppsatser innehållade orden akademisk utveckling.

  1. 16. Doktorand på lika villkor? - En kvalitativ intervjustudie om kvinnliga doktoranders upplevelse av sin forskarutbildning och den akademiska miljön

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Sociologi; Lunds universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Amanda Remsö; [2021]
    Nyckelord :doktorander; akademisk miljö; multipla sociala roller; habitus; socialisationsprocess; Social Sciences;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka hur kvinnliga doktorander upplever sin forskarutbildning med fokus på att vara kvinna i en akademisk miljö. Vidare undersöktes frågeställningarna om hur den kvinnliga doktoranden upplevde inträdet till forskarutbildningen och dennes motiv, upplevelsen av forskarutbildningen och den akademiska miljön i nutid samt hur doktoranden ser på tiden efter examen och en framtid inom akademin. LÄS MER

  2. 17. Barriärer och broar som möter välfärdens nya chefer : En kvalitativ studie om hur kvinnor med utländsk bakgrund upplever vägen till en ledande position

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

    Författare :Arbenita Tahiri; Nermina Ramadani; [2021]
    Nyckelord :women; ethnicity; academic education; intersectionality. diversity.; kvinnor; etnicitet; akademisk utbildning; intersektionalitet; mångfald.;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker hur kvinnor med utländsk bakgrund upplever möjligheter och svårigheter på vägen till en ledande position, samt hur kvinnor med utländsk bakgrund utövar sitt ledarskap inom välfärden. Studien analyserar kvalitativa intervjuer med åtta kvinnor på chefsposition i kommunal regi. LÄS MER

  3. 18. Learning styles, Personalization, and Learning Management Systems : Towards a Student-Centred LMS Approach

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för ABM

    Författare :Mélissa Khaled; [2021]
    Nyckelord :Personalization; learning styles; learning management systems; Canvas; Moodle; Felder-Silverman model.; Personalisering; inlärningsstilar; lärandeshanteringssystem; Canvas; Moodle; Felder-Silverman-modell.;

    Sammanfattning : This study investigates existing learning management systems practices, in this case Canvas and Moodle in relation to user personalization and students’ learning styles as both factors are closely contribute to the design of a meaningful learning experience for learners. With the expansion of these teaching tools and methods, it seems crucial to determine to what extent they actually serve the learner and what role is really given to the student using these online platforms. LÄS MER

  4. 19. "Den önskvärda förskolan" : En kvalitativ studie om vårdnadshavares förväntningar på förskolans verksamhet för barns utveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Emelie Rosenlund; Louise Bergström Gröndin; [2021]
    Nyckelord :Child development; Guardian s expectations; Preschool; Democratic values; Disciplining values; Knowledge values; Care ethical values; Preschool assignments; Social development; Identity development; Academic development; Barns utveckling; Vårdnadshavares förväntningar; Förskola; Demokratiska värden; Disciplinerande värden; Kunskapande värden; Omsorgsetiska värden; Förskolans uppdrag; Social utveckling; Identitetsutveckling; Akademisk utveckling;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om vårdnadshavarnas perspektiv på förskolans roll för barns möjligheter till utveckling. Utifrån syftet är det två forskningsfrågor som är centrala i studien: Vilka värden framkommer i vårdnadshavarnas uttryckta förväntningar om vad förskolan ska bidra till i barns utveckling? Samt vilka förväntningar har vårdnadshavarna på hur förskolan ska bidra till barns utveckling? Som övergripande teoretiskt perspektiv används socialkonstruktionismen. LÄS MER

  5. 20. Att känna igen och att känna till : En kvalitativ intervjustudie omyrkesverksamma svensklärares mål med och strategier för skönlitteraturundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Emma Nilsson; [2021]
    Nyckelord :gymnasieskola; skönlitteratur; svenskämnet; undervisning; intervjustudie;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker (1) sex yrkesverksamma gymnasielärare i ämnet svenskas mål med skönlitteraturundervisningen, (2) samma lärares strategier för skönlitteraturundervisningen samt (3) vilken roll subjektiv kontra objektiv läsning spelar i deras skönlitteraturundervisning. Data har samlats in genom kvalitativa intervjuer med sex informanter från fem olika gymnasieskolor i Mellansverige. LÄS MER