Avancerad sökning
Visar resultat 1 - 5 av 35 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.
1. En kunskapsöversikt om hur utomhuspedagogik inom matematik kan bidra till ökad motivation hos elever
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Denna kunskapsöversikt handlar om utomhuspedagogik och dess påverkan på elevernas motivation inom skolan. Utomhuspedagogiken har ökat under det senaste decenniet men många lärare använder sig inte av denna undervisningsmetod. LÄS MER
2. Ett akademiskt språkbruk : En jämförande studie av elevers produktiva akademiska ordförråd i kurserna svenska 3 och svenska som andraspråk 3 på gymnasiet
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språkSammanfattning : Idag förväntas gymnasieelever utveckla färdigheter i att skriva akademiska texter och använda ett akademiskt språkbruk. Tidigare forskning har undersökt elevtexter i kursen svenska 3 (SVE), men inte kursen svenska som andraspråk 3 (SVA). LÄS MER
3. Hur främjas skapandet av sociala nyttor i campus utemiljöer?
Master-uppsats, Lunds universitet/FastighetsvetenskapSammanfattning : Behovet av att skapa hållbara och flexibla byggnader har vuxit under de senaste åren, inte minst för att möta högt uppsatta klimatmål. Utrymmena mellan byggnaderna, med andra ord utemiljöer, har regelbundet prioriterats sekundärt och anpassats i stor utsträckning efter det bebyggda behovet. LÄS MER
4. Akademiskt skrivande på gymnasienivå : En kvantitativ studie av skriftlig framställan i nationella prov av samhällselever med svenska som andraspråk
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska, flerspråkighet och språkteknologiSammanfattning : Syftet med denna undersökning är att kartlägga vilka akademiska markörer som gymnasieelever använder och utifrån resultaten dra slutsatser om vilka områden inom akademiskt skrivande som kan vidareutvecklas. I denna studie används begreppet akademisk markör som ett samlingsnamn på delar i en text som gör att den stilmässigt upplevs som akademisk. LÄS MER
5. Användningen av akademiska ord i skriftlig produktion bland andraspråksinlärare på gymnasienivå : Lexikal kompetens och frekvens
Magister-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för språk, litteratur och lärandeSammanfattning : Tillämpningen av ordförrådet är, även för en andraspråksinlärare på avancerad språkfärdighetsnivå, förenat med svårigheter, och utgör oftast den begränsade faktorn.Syftet med studien är att utöka kunskapen om lexikal kompetens och frekvens i användning av akademiska ord i andraspråksinlärares skriftliga textproduktioner på gymnasienivå. LÄS MER