Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Ett akademiskt språkbruk : En jämförande studie av elevers produktiva akademiska ordförråd i kurserna svenska 3 och svenska som andraspråk 3 på gymnasiet

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

    Författare :Ottilia Plomér Sundqvist; [2023]
    Nyckelord :Svenska som andraspråk; svenska; OVIX; token; ordtyper; nationella prov; akademiska ord; akademiskt skrivande; gymnasium;

    Sammanfattning : Idag förväntas gymnasieelever utveckla färdigheter i att skriva akademiska texter och använda ett akademiskt språkbruk. Tidigare forskning har undersökt elevtexter i kursen svenska 3 (SVE), men inte kursen svenska som andraspråk 3 (SVA). LÄS MER

  2. 2. Akademiskt skrivande på gymnasienivå : En kvantitativ studie av skriftlig framställan i nationella prov av samhällselever med svenska som andraspråk

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska, flerspråkighet och språkteknologi

    Författare :Carolina Heedman; [2022-06-23]
    Nyckelord :textanalys; nationella prov; BICS; CALP; produktivt ordförråd; akademiska markörer;

    Sammanfattning : Syftet med denna undersökning är att kartlägga vilka akademiska markörer som gymnasieelever använder och utifrån resultaten dra slutsatser om vilka områden inom akademiskt skrivande som kan vidareutvecklas. I denna studie används begreppet akademisk markör som ett samlingsnamn på delar i en text som gör att den stilmässigt upplevs som akademisk. LÄS MER

  3. 3. Förberedd för högre studier? : En undersökning om huruvida kurserna Svenska som andraspråk B och Svenska som andraspråk 3 förbereder elever för studier på högskola och universitet

    L3-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Maria Edin; [2021]
    Nyckelord :Svenska som andraspråk; vuxenutbildningen; högskola; universitet; akademiskt skrivande; akademisk skriftspråkskompetens;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att undersöka hur några elever som har läst Sva B och Sva 3 på vuxenutbildningen lyckats i sina studier på högskolenivå och vilka kunskaper och färdigheter de har fått med sig från Sva B/Sva 3 som de har haft användning av i studier på högskola eller universitet. Undersökningen försöker också ta reda på om eleverna önskar att de hade fått träna dessa färdigheter och kunskaper mer i kurserna på gymnasial nivå. LÄS MER

  4. 4. Vad och hur ska studenterna skriva? Möjligheter och begränsningar i uppgiftsinstruktioner i en högskolekurs med flerspråkiga studenter.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Arne Håkansson; [2020-11-09]
    Nyckelord :uppgiftsinstruktioner; flerspråkighet; breddat deltagande; genre; textaktivitet; textdisposition; akademiskt skrivande;

    Sammanfattning : Svenska högskoleutbildningar har som ansvar att öka andelen underrepresenterade grupper och detta kräver strategier för breddat deltagande för att dessa studenter ska kunna fullfölja studierna. Bland dessa grupper kan det finnas flerspråkiga studenter. LÄS MER

  5. 5. Det tar dubbelt så lång tid. Flerspråkiga förskollärarstudenters erfarenheter av akademiskt skrivande

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Lina Larsson; [2018-07-04]
    Nyckelord :flerspråkiga studenter; akademiskt skrivande; academic literacy; förskollärarprogrammet; Enheten för akademiskt språk ASK ;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande undersökning är att med utgångspunkt i frågan om breddat deltagande inom svensk högskola ta del av de upplevelser som flerspråkiga studenter har av sina studier. Främst handlar det om att ta del av studenternas erfarenheter av det akademiska skrivandet men viktiga frågor är också hur de upplever att de blir en del av den diskurs som deras programutbildning utgör, samt vilken stöttning de skulle önska för sina studier. LÄS MER