Sökning: "aktör och struktur"

Visar resultat 1 - 5 av 77 uppsatser innehållade orden aktör och struktur.

  1. 1. ”Det är farligt att leva” : En studie om fritidshemslärares förhållningssätt till sina elever i relation till gränssättning i utomhusmiljö

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Alvin Bengs; Elias Englund; [2023]
    Nyckelord :gränssättning; barnsyn; barndomssociologi; kompetent aktör; lärare i fritidshem;

    Sammanfattning : Gränssättning i fritidshemmet handlar om att skapa regler som ger barn trygghet och fördelaktiga förutsättningar för utveckling. Syftet med denna studie är att undersöka fritidshemslärares förhållningssätt till sina elever och hur detta påverkar deras syn på gränssättning i relation till aktiviteter i fritidshemmets utomhusmiljö. LÄS MER

  2. 2. BIM SOM VERKTYGFör digitalisering inom installationssamordning : BIM AS A TOOLFor digitization in MEP coordination

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för naturvetenskap och teknik

    Författare :Anna Hellman; Hanna Säfström; [2023]
    Nyckelord :MEP coordination; BIM; HVAC; MEP; digitalization; clash detection; Installationssamordning; BIM; VVS; digitalisering; kollisionskontroll;

    Sammanfattning : Samhället blir alltmer digitalt och digitaliseringen är viktig för samhällsutvecklingen. Av den anledningen är det inkluderat i FN:s Agenda 2030 och EU:s digitala kompass. Boverket har fått i uppdrag av regeringen att utveckla en digital miljö för Plan- och bygglagen (PBL). LÄS MER

  3. 3. Nu är det dags för samling! : En kvalitativ studie om förskolepersonalens inställningar och förhållningssätt till samlingen som ett lärandetillfälle.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Caroline Bernhardsson; Linn Wallenberg; [2023]
    Nyckelord :Pedagogers förhållningssätt; barndomssociologi; delaktighet inflytande; intervju; observation; samling.;

    Sammanfattning : I denna kvalitativa studie undersöks pedagogers inställning och förhållningssätt till samlingen som ett lärandetillfälle. Studien syftar till att bidra med kunskap kring pedagogers syn på barns delaktighet och inflytande genom förskolans rutinsituation samlingen. LÄS MER

  4. 4. Vem är aktör i skolans kvalitetsarbete? : En kvalitativ studie av lärares erfarenheter om grundskolans systematiska kvalitetsarbete.

    Magister-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Anna-Karin Ingwersen; [2023]
    Nyckelord :hermeneutik; didaktik; kvalitativ intervju; lärare; grundskolan; systematiskt kvalitetsarbete; transformeringsarena; realiseringsarena;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om lärares erfarenheter om grundskolans systematiska kvalitetsarbete. Empiri har samlats in genom sju semistrukturerade kvalitativa intervjuer som tolkats och analyserats genom en hermeneutisk metodansats. LÄS MER

  5. 5. Asylpakten – ”ingen kommer bli nöjd”? : En analys av motiven i den politiska debatten om en EU-gemensam asylpakt

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Linnéa Jonsson; [2022]
    Nyckelord :EU; asylpakt; asyl- och migrationspolitik; europeisk integration; neofunktionalism; intergovernmentalism;

    Sammanfattning : Flyktingkrisen 2015 avslöjade stora brister inom EU:s och medlemsstaternas asylsystem. Belastningen på medlemsstaterna var ojämn och gemensamma regelverk ignorerades. LÄS MER