Sökning: "aktör- nätverksteori"
Visar resultat 16 - 20 av 57 uppsatser innehållade orden aktör- nätverksteori.
16. Forskningens aktörskap i förskolan : En aktör-nätverksstudie om relationerna mellan forskning och praktik i en kompetensutvecklingsinsats
Master-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionenSammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att med utgångspunkt i aktör-nätverksteori undersöka relationerna genom vilka de forskningstexter (som används i kompetensutvecklingsinsatsen Läslyftet) tillsammans med andra aktörer producerar översättningsprocesser med förmågan att förändra och påverka pedagogernas sätt att tänka och prata om det vardagliga arbetet med läsning i förskolan. Tidigare studier om hur forskning och vetenskaplig kunskap används i utbildningspraktiker efterfrågar ytterligare kunskap som begreppsliggör forskningsanvändning i praktiken. LÄS MER
17. A
Master-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för arkitektur och byggd miljöSammanfattning : SYFTE Undersöka hur A-huset fungerar som arkitektskola. MÅL Frigöra arkitektskolan från A-husets våld. INNEHÅLL Arbetet bygger på: • Intervjuer med studenter, alumner, lärare, bibliotekarie, verkstadsinstruktör, arkitekter, fastighetsutvecklare. LÄS MER
18. Vägen till urbana ekosystemtjänster : Genom samhällsbyggnadsprocessen ur ett ANT-perspektiv
Master-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för fysisk planeringSammanfattning : Denna studie undersöker hur urbana ekosystemtjänster integreras i den svenska samhällsbyggnadsprocessen med anledning av deras alltmer betydande värden för staden och dess invånare. Dagens utmaningar med framför allt globala klimatförändringar och folksjukdomar är centrala frågor som stadsplaneringen behöver hantera då bland annat översvämningar, extremtemperaturer och ohälsa är problem som visar sig i den urbana miljön. LÄS MER
19. Talböcker på samiska - Hållagirjieh sámiengiällije : en ANT-inspirerad studie.
Master-uppsats,Sammanfattning : Despite an increase in the number of scientific studies on talking books being done in the Library and Information Science field, there is a lack of research focusing on talking books in Sami, the language of the Swedish indigenous minority. This study aims to increase the knowledge about how access to talking books in the Sami language is being facilitated for pupils in Swedish schools. LÄS MER
20. Katedern som aktör i bildsalen - betydelsen av materialitet i en lärandemiljö
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)Sammanfattning : Syftet med studien är att synliggöra materialitetens betydelse för katederns tillblivelse och aktörskap i ett bildklassrum. Frågeställningarna utgår från ett aktörnätverksperspektiv (ANT) där alla ting - mänskliga som materiella - likställs under begreppet aktörer. LÄS MER