Sökning: "aktör- nätverksteori"
Visar resultat 21 - 25 av 57 uppsatser innehållade orden aktör- nätverksteori.
21. Utökat aktörskap i stadsplaneringsprocessen : det materiellas roll i klimatanpassningsplaneringen i Nyhamnen
Master-uppsats, SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)Sammanfattning : Havsnivån stiger och anpassning i kustnära områden är en allt viktigare planeringsfråga. Redan idag krävs nya samarbetskonstellationer för att hantera klimatrisker. Studiens syfte är att bidra till att bredda planerarperspektivet och fördjupa kunskap om hur fler värden kan främjas i klimatanpassningsplaneringen. LÄS MER
22. OAIS – mellanhand eller medlare : En empirisk fallstudie av implementeringen av OAIS på R7e-arkiv utifrån aktör-nätverksteori
Master-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för informationssystem och –teknologiSammanfattning : The use of standards has become widespread in the field of digital archiving. The most notable of these is the Open Archival Information System (OAIS) model. LÄS MER
23. Kor, kollektivtrafik och politik: kausala relationer på landsbygden : En ANT-studie om vad som etablerar landsbygd
Master-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för fysisk planeringSammanfattning : En samhällsutveckling som enbart fokuserar på staden går emot de nationella visionerna och således har planeringen även kommit att behandla landsbygdens utveckling med varierande motiv. Landsbygden har sedan tidigare beskrivits som en rural idyll vilket varit en bevarande värd miljö och betydande resurs för staden men är nu en plats för utveckling. LÄS MER
24. Vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet genom teamwork? : Ett svenskämneslags möjligheter och utmaningar som kompetensutvecklande nätverk
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärandeSammanfattning : Den här studien undersöker hur samarbetet och samspelet mellan gymnasieskolans svensklärare i ett ämneslag kan bidra till utveckling av svenskämnet och svenskundervisningen. För att genomföra detta har studien använt en kombination av semistrukturerade intervjuer med fem svensklärare och observationer av fem ämneslagsmöten, inom ramen för en etnografisk ansats. LÄS MER
25. Förskolechefers upplevelse av likvärdighet
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : Förskolorna i Sverige regleras genom skollagen och läroplanen, där likvärdighet fått en betydande roll. Med likvärdighet avses främst att kvalitén på utbildningen ska vara lika för alla barn oberoende av var i landet de bor och som är ett uppdrag som vilar på förskolecheferna. LÄS MER