Sökning: "aktiekursförändringar"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade ordet aktiekursförändringar.

  1. 1. Företagsförvärv och dess påverkan på aktieägaravkastning

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Erik Kuritzén; Anton Lindh; Felipe Galvez; Connie Jakobsson; [2010]
    Nyckelord :Förvärv; eventstudier; aktieägaravkastning; large cap; omxs30; Management of enterprises; Företagsledning; management; Business and Economics;

    Sammanfattning : Ökar aktieägaravkastningen för aktieägarna efter nyheten om förvärv? Syftet med uppsatsen är att undersöka om aktieägare i det förvärvande bolaget (för bolag listade på Large Cap vid Nasdaq OMX Stockholm) gynnas vid offentliggörandet av ett förvärv. Vidare är syftet att undersöka ett antal faktorer som eventuellt kan påverka aktieägaravkastningen. LÄS MER

  2. 2. Aktiekursförändringar och sökfrekvens på internet

    Kandidat-uppsats, Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Peter Gill; [2010]
    Nyckelord :Efficient Market Hypothesis EMH ; Stock market prediction; Google Trends; CAPM; Effektiva marknadshypotesen; CAPM; Google Trends; Förutspå aktier;

    Sammanfattning : The purpose of this Bachelor thesis is to analyze if there is a correlation between stock prices and the amount of searches of the companies names on Google. The theories used in the study were Capital Asset Pricing Model (CAPM) and Efficient Market Hypothesis (EMH). LÄS MER

  3. 3. Medial opinion och aktiekursförändringar, finns det ett samband? – En fallstudie på Swedbank under finanskrisen

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Gustav Nilsson; Peter Dreijer; Anders Brunnström; Oscar Andersson; [2009]
    Nyckelord :Medial opinion; medial ryktesspridning; semantisk dataanalys; aktiekurs; Saplo; signalering; flockbeteende; Management of enterprises; Företagsledning; management; Business and Economics;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet är att granska hur den mediala opinionen gentemot Swedbank förändras över tid och undersöka om dessa förändringar korrelerar med fluktuationerna i Swedbanks aktiekurs. Metod: I studien observeras Swedbanks aktiekurs under cirka elva månader och är till sin karaktär kvantitativ. LÄS MER

  4. 4. Företagsförvärv : -Hur påverkas aktiekursen vid företagsförvärv och vilka är motiven till dessa?

    Kandidat-uppsats, Institutionen för ekonomi och företagande

    Författare :Annie Lilja; [2009]
    Nyckelord :finansiering; företagsförvärv; aktiekursförändringar; abnorm avkastning; motiv till förvärv;

    Sammanfattning : Problem: Genereras det en abnorm avkastning i samband med företagsförvärv? Skiljer sig resultaten från varandra i fråga om branschtillhörighet? Vilka motiv finns till att genomföra företagsförvärv? Påverkas företagens aktiekurs beroende på vilket motiv som anges för förvärvet? Syfte: Studiens syfte är att belysa och analysera förändringar i aktiekursen vid annonsering av företagsförvärv och hur dessa påverkas av branschtillhörighet och motiv angett till förvärvet. Syftet är även att undersöka vilka motiv som anges av företagen vid förvärv av ett annat bolag. LÄS MER

  5. 5. Spridningseffekter inom branscher i form av onormal avkastning vid utdelningsförändringar på Stockholmsbörsen

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Martin Johansson; Nils-Olof Jönsson; [2003]
    Nyckelord :Onormal avkastning; spridningseffekt; branschvärdering; utdelningsförändring; marknadsreaktion; Management of enterprises; Företagsledning; management; Business and Economics;

    Sammanfattning : Syfte: Uppsatsens har som syfte att utreda om det generellt eller branschvis förekommer onormala aktiekursförändringar för företag noterade på Stockholmsbörsen, då företag inom samma bransch som de själva meddelar om en oväntad förändring i framtida utdelning. Utifall det inte går att dra några generella slutsatser för Stockholmsbörsen i stort så ska det undersökas ifall det finns särskilda branscher där denna form av spridningseffekt äger rum. LÄS MER