Sökning: "aktier investeringar"

Visar resultat 1 - 5 av 93 uppsatser innehållade orden aktier investeringar.

  1. 1. Sociala mediers påverkan på investerares riskbenägenhet : En undersökning av medierande faktorer

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Fredrik Hermodsson; Viktor Gamstorp; [2023]
    Nyckelord :Behavioral finance; risk propensity; social media; cognitive dissonance; overconfidence; regret aversion; irrationality.; Beteendeekonomi; riskbenägenhet; sociala medier; kognitiv dissonans; överdrivet självförtroende; ångeraversion; irrationalitet.;

    Sammanfattning : Det senaste decenniet har användandet av sociala medier exploderat och blivit en plattformdär information och tips om aktier och investeringar delas ut. Unga personer är de störstaanvändarna av sociala medier, och tidigare studier visar att denna åldersgrupp uppvisar ettmer riskfyllt beteende på aktiemarknaden. LÄS MER

  2. 2. Sociala medier och finansmarknaden : En kvantitativ studie om hur sociala medier påverkar investeringsbeslut på den svenska finansmarknaden

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :August Bång; Joel Falk; Sebastian Bonasoni; [2023]
    Nyckelord :Stocks; behavioral finance; financial market; social media.; Aktier; beteendeekonomi; finansmarknaden; sociala medier;

    Sammanfattning : Att förvalta sina tillgångar på bästa sätt för att få så hög avkastning som möjligt är alla investerares mål. Småsparare som inte besitter kunskap kan enkelt bränna sig vid investeringar. En enkel väg är därför att kika på hur andra investerar sina pengar för att sedan göra likadant. LÄS MER

  3. 3. Flockbeteende och investeringsbeslut på aktiemarknaden : En studie om småsparare och investeringsbeslut på aktiemarknaden

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Joar Rosengård; Ludvig Georgsson; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Under de senaste åren har intresset för aktieinvesteringar ökat i takt med att sociala medier har blivit alltmer populärt. Idag är det vanligt att människor kommunicerar i digitala utrymmen för att utbyta, sprida och dela information och åsikter. LÄS MER

  4. 4. From Software Consulting to Venture Building: A Case Study on Venture Studio Business Models

    Master-uppsats, Lunds universitet/Innovationsteknik

    Författare :Hugo Magneteg; William De Maré; [2023]
    Nyckelord :venture studio; venture builder; startup studio; startup support; business model; business model innovation; Technology and Engineering;

    Sammanfattning : This master's thesis explores the relatively unexplored phenomenon of venture studios (also known as venture builders or startup studios), which are companies that systematically and concurrently build startups. Despite their growing popularity, the academic literature on how venture studios operate is still limited and no structured and extensive description of the business model appears to exist. LÄS MER

  5. 5. Beteendefaktorers påverkan på privata investerares aktieköp : En kvantitativ studie om förtroende för sig själv och förtroende för AI på aktiemarknaden

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Estelle Leonide; Isa Westelius; [2023]
    Nyckelord :Artificiell intelligens; beteendefinansiering; aktiemarknad; självförtroende; förtroende;

    Sammanfattning : Bakgrund Tekniken har utvecklats mycket under senaste åren, där artificiell intelligens (AI) har varit en betydelsefull komponent för att möjliggöra denna utveckling. Den artificiella intelligensen kan idag användas inom flera områden, däribland aktiemarknaden. LÄS MER