Sökning: "aktionsforskning organisation"

Visar resultat 1 - 5 av 23 uppsatser innehållade orden aktionsforskning organisation.

  1. 1. FÖRÄNDRADE LEDNINGSPROCESSER MED VISION, SYFTE OCH MÅL SOM UTGÅNGSPUNKT Rektorer i förskolan utvecklar sin praktik

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Lisa Yngvesson; [2021-09-20]
    Nyckelord :förskola; styrning och ledning; rektors ledarskap; aktionsforskning; översättningsteori;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att undersöka hur rektorer i förskolan beskriver att de genomför förändringar i förskolans ledningsprocesser och sitt ledarskap med stöd av teoretiska begrepp inom organisationsforskning och management. Frågeställningarna söker svar på hur rektorernas översättningsprocess sker samt vad som blir framträdande i översättningarna. LÄS MER

  2. 2. Specialläraren som förändringsagent : En aktionsforskningsstudie om utvecklingsarbete kopplat till teorin om praktikarkitekturer och kritisk pragmatism.

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Anna-Karin Sandgren; [2020]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att beskriva och fördjupa kunskapen om hur speciallärarens roll somskolutvecklare, förändringsagent (Bladini, 1990, s.254), bedrivs och uppfattas av mig somblivande speciallärare. LÄS MER

  3. 3. Vägar till inkludering : En fallstudie om användandet av ramverket Building Blocks matriser i en svensk förskolas inkluderingsarbete.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Nathalie Gustavsson Lembke; Isabell Weber; [2019]
    Nyckelord :Building Blocks; förskola; specialpedagogik; inkludering; matriser; aktionsforskning;

    Sammanfattning : Forskning lyfter vikten av tidiga insatser samt uppföljning och utvärdering för att nå en inkluderande verksamhet, samtidigt framhålls bristen på utvärderingsverktyg för att säkerställa en inkluderande verksamhet. Efter flera års erfarenheter som förskollärare har vi sett att det saknas ett tydligt arbetsmaterial som inbjuder till en samsyn mellan professioner kring hur svårigheterna kring inkludering ser ut på organisations-, grupp- och individnivå. LÄS MER

  4. 4. Att bygga agentskap i matematikklassrummet : Studie i egen matematikpraktik, grundskola år 6

    Magister-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för matematikämnets och naturvetenskapsämnenas didaktik

    Författare :Annika Holmström; [2019]
    Nyckelord :agentskap; matematik; förklaring; delaktighet; medinflytande; lärmiljö årskurs 6; deltagande aktionsforskning;

    Sammanfattning : Genom att erkänna att en inkluderande skola står inför en rad dilemman och sedan konkret angripa några av de uttryck som dessa dilemman tog i matematikvardagen kunde agentskap främjas. Agentskap som en erbjuden möjlighet att gripa in och påverka och som synbara handlingar i klassrummet vittnar om deltagande och medinflytande. LÄS MER

  5. 5. Utemiljö som vårdmiljö : hur utemiljön vid vård- och omsorgsboenden för personer med demenssjukdom kan bli en tillgång för att främja fysisk aktivitet och fallprevention

    Master-uppsats, SLU/Dept. of People and Society

    Författare :Madeleine Liljegren; [2017]
    Nyckelord :demenssjukdom; demensvänlig utemiljö; evidensbaserad hälsodesign; fallprevention; fysisk aktivitet; processgenomförande; processutveckling; processutvärdering och vårdmiljö;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa studie utvecklar, genomför och utvärderar en process för hur en fallpreventiv utemiljö kan bli en tillgång i den befintliga vårdmiljön för att främja fysisk aktivitet, vid vård- och omsorgsboenden för personer med demenssjukdom. Utgångspunkten är dels att många personer boendes på Vellinge kommuns vård- och omsorgsboenden råkar ut för fallolyckor och dels att fysisk aktivitet som fallprevention inte genomförs som åtgärd i någon större omfattning. LÄS MER