Sökning: "aktionsforskning"

Visar resultat 1 - 5 av 504 uppsatser innehållade ordet aktionsforskning.

  1. 1. FÖRÄNDRADE LEDNINGSPROCESSER MED VISION, SYFTE OCH MÅL SOM UTGÅNGSPUNKT Rektorer i förskolan utvecklar sin praktik

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Lisa Yngvesson; [2021-09-20]
    Nyckelord :förskola; styrning och ledning; rektors ledarskap; aktionsforskning; översättningsteori;

    Sammanfattning : Syfte:Syftet med studien är att undersöka hur rektorer i förskolan beskriver att de genomför förändringar i förskolans ledningsprocesser och sitt ledarskap med stöd av teoretiska begrepp inom organisationsforskning och management. Frågeställningarna söker svar på hur rektorernas översättningsprocess sker samt vad som blir framträdande i översättningarna. LÄS MER

  2. 2. ”EFTER SPRÅKCAFÉ HAR JAG DEN KÄNSLAN… ATT JAG KAN PRATA.”

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Frida Sundgren; [2021-08-04]
    Nyckelord :aktionsforskning; Sfi; kommunikativ språkundervisning; muntlig språkförmåga; andraspråksutveckling;

    Sammanfattning : Syfte:Syftet med studien är att utveckla kunskap om hur en specifik aktion och undervisningsform, kallad Språkcafé, fungerar som en praktik för att utveckla Sfi-elevers muntliga kommunikativa språkförmåga. Aktionen Språkcafé genomförs för att skapa en arena för samtal där elever med olika förutsättningar, mål och bakgrunder möts för att diskutera olika ämnen. LÄS MER

  3. 3. Implementering av aritmetik i förskolan

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Helen Lindgren; [2021-06-24]
    Nyckelord :förskola; aritmetik; didaktik; implementering; forskningsbaserade kunskaper; kompetensutveckling; aktionsforskning; översättningsteori;

    Sammanfattning : Syfte: Studiens övergripande syfte är att studera hur forskningsbaserad kunskap i aritmetik omsätts i ett arbetslag i förskolan. Genom att använda översättningsteorin kan studien få en djupare förståelse för hur forskningsbaserad kunskap översätts i praktiken samt hur ideen från en som är bärare av aritmetiska kunskaper och färdigheter kan överf"oras och implementeras i en undervisningspraktik i förskolan. LÄS MER

  4. 4. Kan vi göra på något annat sätt?

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Ulrika Hedman; [2021-06-23]
    Nyckelord :aktionsforskning; singaporemodellen; matematik;

    Sammanfattning : Syfte: Föreliggande studie kretsar kring implementeringsförsök av singaporemodellen (SPM ), en modell för matematikundervisning, i tre olika klassrum på lågstadiet. Studien syftar till att belysa vissa övergripande frågor som: Hur resonerar de lärare som väljer att initiera SPM och vilka förväntningar har de? Blir det SPM eller något annat? Vilka möjligheter och utmaningar stöter lärarna på när de undervisar utifrån SPM? Utöver detta undersöks specifikt: J vilket syfte initieras SPM? Vad händer med SPM i klassrummet? Vilken eventuell förändring sker och hur upplever lärarna eventuell förändring i undervisningen? Teori: I analys av det empiriska materialet används teorin om det didaktiska kontraktet (Brousseau, 1997) samt sociokulturell teori (Säljö, 2000). LÄS MER

  5. 5. DRIVKRAFTER I SKOLUTVECKLING

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet

    Författare :Gunilla Almgren Bäck; [2021-06-21]
    Nyckelord :skolförbätting; programteori; generativa mekanismer; aktionsforskning; praktikgemenskap; processledare;

    Sammanfattning : Syfte: Studiens syfte var att retrospektivt analysera vilka generativa mekanismer som var verk samma i ett kommunalt skolförbättringsprojekt. Projektet var inspirerat av aktionsforsk ning. LÄS MER