Sökning: "aktionsforskningsinspirerad studie"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden aktionsforskningsinspirerad studie.

  1. 1. Att använda och anpassa ett kommunikationsstödjande observationsverktyg i grundsärskolan

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Natalie Hedvall; Holmblad Karin; [2021-02-08]
    Nyckelord :grundsärskola; ämnesområden träningsskola; icke-verbal kommunikation; alternativ och kompletterande kommunikation AKK ; observationsverktyg; kollegialt lärande;

    Sammanfattning : The study aimed to investigate how a research-based communication-supporting observation tool could be used and adapted for compulsory school for children with severe learning disabilities, focusing on interaction and communication between staff and students with mainly non-verbal communication. The research questions were intended to answer how the tool could be adapted and why, and how the participants experienced the collegial learning meetings and their communication with the students before and after them. LÄS MER

  2. 2. Källsortering som handling utifrån Gal’perins teori : - en aktionsforskningsinspirerad studie i grundsärskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Tiina Gustafsson; Antina Juntunen; [2019]
    Nyckelord :Gal’perins teori; källsortering som handling; aktionsforskningsinspirerad studie; grundsärskola;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att pröva Gal’perins teori som ett redskap för begreppsutvecklande undervisning för elever med intellektuell funktionsnedsättning, detta med undervisning om källsortering som exempel. Våra frågeställningar var: 1. LÄS MER

  3. 3. Förskolans lilla experimenthandbok : Hur vi tillsammans med några förskolepedagoger genomförde en aktionsforskningsinspirerad studie för att utveckla en verksamhets fysik- och kemiundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Annelie Ohlsson; Felix Tedborg; [2017]
    Nyckelord :Preschool; Sciences; Physics; Chemistry; Experiment; Förskola; Naturvetenskap; Fysik; Kemi; Experiment;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att tillsammans med några förskolepedagoger utveckla en verksamhets fysik- och kemiundervisning, för att på så sätt kunna bidra med en metod för hur fysik- och kemiundervisningen i förskolan skulle kunna bedrivas. Studien hade en aktionsforskningsinspirerad ansats och för att få svar på studiens frågeställningar användes semistrukturerade gruppintervjuer. LÄS MER

  4. 4. Att fånga en sångelevs sanna tankar. En aktionsforskningsinspirerad studie om coaching i egen sångundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Madeleine Frey; [2016]
    Nyckelord :Vygotskij; sångundervisning; singing lessons; Utbildningsvetenskap; Musikpedagogik; Gjerde; coaching; mindset; sång; Educational Science; Music Education; vocal; Social Sciences; Performing Arts;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa studies syfte var att undersöka och dokumentera hur coaching som förhållningssätt ter sig inom ramen av studiens sångundervisning. Studien är inspirerad av aktionsforskning och genomfördes i en triangulering av metoderna videodokumentation, handledning och dagboksskrivande. LÄS MER

  5. 5. Introduktion av reciprok undervisning : En aktionsforskningsinspirerad studie för att utveckla undervisning i läsförståelse för elever med intellektuella funktionsnedsättningar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Maria Bock; Jennie Eriksson; [2015]
    Nyckelord :Utvecklingsstörning; Reciprok undervisning; läsförståelse; sociokulturell teori; aktionsforskning; fenomenografisk analys; grundsärskola; gymnasiesärskola;

    Sammanfattning : En aktionsforskningsinspirerad studie där syftet är att undersöka möjligheten att som pedagoger utveckla läsförståelse för elever med funktionsnedsättningen utvecklingsstörning. Genom att använda oss av klassrumsbaserad aktionsforskningsansats med self-study som design med multipel datainsamlingsmetod där loggboksskrivande, reflekterande samtal och observationer används för att tydliggöra pedagogernas utveckling genom arbetsgången. LÄS MER