Sökning: "aktionslärande"

Visar resultat 11 - 15 av 16 uppsatser innehållade ordet aktionslärande.

  1. 11. En mötesplats för lärande - hur påverkar det didaktiska mötet lärarnas tänkande?

    Magister-uppsats, Sektionen för lärarutbildning (LUT)

    Författare :Monica Folkesson; [2007]
    Nyckelord :Aktionslärande; Didaktiska möten; Reflektion; Lärande organisation; Skolutveckling;

    Sammanfattning : Det talas mycket om lärande och det talas om att skolan ska bli en lärande organisation. Det talas inte lika mycket om hur en skola ska bli lärande. Min uppsats handlar om hur skolan kan bli lärande genom att åstadkomma didaktiska möten där lärarna får tid att reflektera över verksamheten. LÄS MER

  2. 12. Utveckling av sexåringens sociala kompetens genom lek

    Magister-uppsats, Sektionen för lärarutbildning (LUT)

    Författare :Gerd Karlsson; [2007]
    Nyckelord :Lek; Samförstånd; Ömsesidighet; Turtagande; Socialisering; Pedagogens roll; Aktionslärande;

    Sammanfattning : Många forskare har under årens lopp studerat leken och dess innehåll. Beroende på vilken forskare man utgår ifrån så används begreppet lek olika och har också getts varierande innehåll. LÄS MER

  3. 13. Lär dig se och lyssna -skapa individuellt och kollektivt lärande hos lärare i ett arbetslag

    Magister-uppsats, Sektionen för lärarutbildning (LUT)

    Författare :Anna Magnusson; [2007]
    Nyckelord :Aktionslärande; Kollektivt lärande; Arbetslag; Lärare;

    Sammanfattning : I mitt yrke som lärare ingår det bland annat att driva skolutveckling. Med skolutveckling kan menas att man förändrar sitt arbete utifrån de erfarenheter man gör i sin vardag i skolan. LÄS MER

  4. 14. Genusmedveten pedagogik i förskolan - aktionslärande en möjlig väg

    Magister-uppsats, Sektionen för lärarutbildning (LUT)

    Författare :Annika Johansson; [2007]
    Nyckelord :Aktionslärande; Genusmedvetenhet i förskolan; Reflektion;

    Sammanfattning : Jag har i denna uppsats skrivit om hur mitt arbetslag på förskolan med hjälp av aktionslärande som metod har startat ett förändringsarbete mot ett mer genusmedvetet pedagogiskt arbetssätt. Syftet var att vi pedagoger skulle få syn på vårt agerande och bemötande gentemot flickor och pojkar. LÄS MER

  5. 15. Storyline som metod för skolutveckling : Fyra pedagogers uppfattningar om måluppfyllelse genom storyline

    Kandidat-uppsats, Pedagogiskt arbete

    Författare :Eva Hansson; [2007]
    Nyckelord :Storyline; måluppfyllelse; styrdokument; skolutveckling; aktionslärande; hermeneutik; pedagogik; pedagoger; uppfattningar;

    Sammanfattning : Syftet med denna undersökning var att ta reda på om storylinemetoden ger måluppfyllelse mot grundskolans styrdokument och om storylinemetoden kan främja skolutveckling. Un-dersökningen gjordes inom ramen för aktionslärande. Med skolutveckling som mål kan man i ett aktionslärande knyta samman yrkespraktik och teori. LÄS MER