Sökning: "aktiva TV-spel"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden aktiva TV-spel.

  1. 1. Så spelar kvinnor : En analys av spelkonsoltillverkande företags budskap i lanseringsreklam för spelkonsoler

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Avdelningen för medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Tobias Blixt; Tobias Flodin; [2017]
    Nyckelord :Spel; kön; marknadsföring; kommunikation; könsroller; tv-spel; passiv; aktiv;

    Sammanfattning : Problemformulering och syfte: Vårt syfte med denna uppsats är att undersöka representationen av kön, med fokus på kvinnor i lanseringsreklam för tv-spelskonsoler. Vi undersöker hur representationen såg ut i lanseringsreklamerna för flera olika tv-spelskonsoler när de lanserades, hur denna representation har förändrats över tid och vilken påverkan reklamen har på en potentiell konsument. LÄS MER

  2. 2. Ett audiellt möte med spelvärldens bossar : En kvalitativ studie om hur ljuddesignen hos bossar i tv- och datorspel påverkar spelarens upplevelse

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Ljud- och musikproduktion

    Författare :Andreas Larsson; [2016]
    Nyckelord :Ljuddesign; boss; datorspel; tv-spel; ljud; spel;

    Sammanfattning : Detta arbete syftar till att ta reda på hur ljuddesign till bossar utförs samt hur konsumenter av dator- och tv-spel själva påverkas av ljuddesignen, med hjälp av djupintervjuer från etablerade ljuddesigners samt en fokusgruppintervju med studenter från spelutvecklingsskolan Playground Squad som är aktiva konsumenter av diverse spel. Det lyfts fram viktiga tillvägagångssätt från de som arbetar med ljuddesign och en inblick i deras processer bakom boss fighter. LÄS MER

  3. 3. Skolungdomars sömnvanor i relation till deras levnadsvanor : Sleep habits amongst school youth in relation to their lifestyle habits

    Magister-uppsats, Högskolan i Jönköping/HHJ, Avd. för omvårdnad

    Författare :Mari Ward; Annika Swann; [2016]
    Nyckelord :Skolungdomar; sömnvanor; meningsfullhet; skärmtid; självskattad hälsa.;

    Sammanfattning : Bakgrund: Ett tillgodosett sömnbehov anses vara en förutsättning för en normal utveckling hos skolungdomar. Dåliga mat- och sömnvanor är exempel på faktorer som kan påverka skolresultaten negativt. Elevhälsans distriktssköterska arbetar med ungdomar som är i utveckling kroppsligt, psy- kiskt, socialt och känslomässigt. LÄS MER

  4. 4. "Surfnacke"- ett växande hälsoproblem bland ungdomar? : Skärmbaserade aktiviteter, fysisk inaktivitet, muskuloskeletala symptom och smärtintensitet

    Magister-uppsats, Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Marita Selinder; [2013]
    Nyckelord :neckpain; children adolescent; LBP; muskuloskeletal pain; screen use; computer use; mobile phone use;

    Sammanfattning : The aim of this study was to analyse ninth graders self reported screen based activities, sedentary time and musculoskeletal symptoms and pain intensity. The other aim was to examine changes regarding musculoskeletal pain and inactivity between ninth graders from a cross sectional study in year 2004. LÄS MER

  5. 5. Spelupplevelse och ansträngningsgrad vid spel på TV-spelet Nintendo Wii Sports boxning : Jämförelse mellan en grupp pojkar och flickor i åldrarna 13-16 år

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Sjukgymnastik

    Författare :Sofia Kangedal; Josefine Björndahl; [2010]
    Nyckelord :Nintendo Wii Sports; physical activity; healthy adolescents; interactive videogames; liking; Nintendo Wii Sports; fysisk aktivitet; friska ungdomar; aktiva TV-spel; spelupplevelse;

    Sammanfattning : Syfte: Att undersöka vilken ansträngningsgrad och spelupplevelse en grupp flickor respektive pojkar i åldrarna 13-16 år hade vid 15 minuters spelande på Nintendo Wii Sports boxning samt att göra en jämförelse mellan könen. Syftet var även att undersöka om det förekom ett samband mellan spelupplevelse och ansträngningsgrad. LÄS MER