Sökning: "aktiviteter på småbarnsavdelning"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden aktiviteter på småbarnsavdelning.

  1. 1. Barngruppsstorlek i förskolan : Förändringsarbete i praktik

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Eva-Marie Karlsson; Julia Piipponen; [2019]
    Nyckelord :barngruppsstorlek; förskola; kvalité; statsbidrag; förändringsarbete; likvärdighet;

    Sammanfattning : Sammanfattning Skolverket (2018) bedriver sedan 2015 ett utvecklingsarbete som strävar, med hjälp av ett riktat statsbidrag, att öka utbildningens likvärdighet och stärka förutsättningar i förskolan för att kompensera för barns olikheter. Det ekonomiska stödet är avsett att minska antalet barn i barngrupper, där de yngsta barnen är prioriterade. LÄS MER

  2. 2. Pedagogers arbete med barns språkkompetens. En empirisk studie om ett språkutvecklande arbetssätt i förskolan

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Fredrik Görling; Nahid Halawi; [2016]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : I allmänhet går förskolebarn från ett initialt icke behärskat verbalt språk till ett behärskat verbalt språk när de lämnar förskolan för förskoleklass. I denna process förekommer många stunder och många olika aktiviteter där pedagogerna på avdelningarna arbetar intensivt med att främja barnens språkutveckling. LÄS MER

  3. 3. Fysik finns alltid där var vi än är och vad vi än gör. : En jämförelse mellan små- och storbarnsavdelning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Lena Larsson; [2015]
    Nyckelord :Interaction; natural science; physics in preschool; preschool teachers physical activities.; Fysik i förskolan; interaktion; naturvetenskap; förskollärares fysikaliska aktiviteter.;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to gain understanding of when and how the preschool teacher is working with physics in preschool, and if there is any difference in the work depending on the age of the children. The survey was conducted with qualitative interviews with ten preschool teachers. LÄS MER

  4. 4. Småbarnsavdelningen: fokus på lärande. En undersökning av hur

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet

    Författare :Tatiana Polukarova; [2014-04-03]
    Nyckelord :Småbarn; Toddlare; Småbarnsavdelning; Lärande; Förmedlat lärande; Spontant samspel; Utvecklingspedagogik; Kompetensutveckling;

    Sammanfattning : Syfte: Det främsta syftet med arbetet var att undersöka hur småbarns lärande gynnas i vardagliga spontana samspelssekvenser som uppstår mellan barnet och pedagogen. Syftet besvarades genom att undersöka vilka föremål och aktiviteter som fångar barns uppmärksamhet och intresse, vilka av barns visade intresse uppmärksammas och utmanas av pedagoger, och hur det stöd som barn får för sitt lärande ifrån spontana samspel med pedagoger kan relateras till de teorier som kan tänkas ligga bakom läroplanen Lpfö98. LÄS MER

  5. 5. Ålderssammansättning i Förskolan : En studie om olika barngrupper och de yngsta barnens lärande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Kajsa Björnlund; [2014]
    Nyckelord :Åldersammansättningar; åldershomogen; utvidgad syskongrupp; småbarnsavdelning; traditionell syskonavdelning; småbarn; samlärande; omsorg; trygghet; lärande;

    Sammanfattning : Denna studie har som syfte att lyfta pedagogers och förskolechefers tankar om olika åldersammansättningar i förskolan och om de små barnens lärande och utveckling i dessa. För att komma fram till ett resultat så intervjuades pedagoger och förskolechefer på tre olika förskolor med olika åldersindelning; åldershomogen, småbarnsavdelning samt utvidgad syskongrupp. LÄS MER