Sökning: "aktivitetssystemet"

Hittade 5 uppsatser innehållade ordet aktivitetssystemet.

  1. 1. Lärares användning av tidiga insatser för elever i matematiksvårigheter i F-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Nina Glamin; Fanny Jensen; [2022]
    Nyckelord :Matematiksvårigheter; tidiga insatser; aktivitetsteori; aktivitetssystemet; subjekt; objekt; arbetsfördelning; gemenskap; instrument; regler;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att utifrån lärares perspektiv undersöka vilka tidiga insatser som görs i matematikundervisningen för elever i matematiksvårigheter, samt att ta reda på hur dessa insatser ser ut avseende omfattning och pedagogiskt material. För att besvara syftet har två frågeställningar formulerats: Vilka interventioner beskriver lärare som tidiga insatser för elever i matematiksvårigheter i åk F-3? samt Hur beskriver lärare de tidiga insatserna i relation till omfattning och pedagogiskt material?   Inledningsvis redogörs för tidigare forskning som belyser olika former av matematiksvårigheter, tidiga insatser för elever i matematiksvårigheter samt relationen mellan lärares kompetens och tidiga insatser för elever i matematiksvårigheter. LÄS MER

  2. 2. Omvärldsanalys av samhällskritisk verksamhet, en tillämpad studie på Katastrofmedicinskt centrum

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Interaktiva och kognitiva system

    Författare :Markus Wærnér; [2022]
    Nyckelord :Omvärldsanalys; Omvärldsbevakning; Verksamhetsteori; Aktivitetssystem;

    Sammanfattning : Denna studie är en del av ett forskningsprojekt inom Katastrofmedicinskt centrum (KMC) som gårut på att undersöka hur arbetet med omvärldsanalys av samhällsviktig verksamhet utförs av engrupp inom KMC . Ett antal befattningshavare inom KMC med uppdrag att göraomvärldsbevakning och omvärldsanalys intervjuades. LÄS MER

  3. 3. Förutsättningar för elevens delaktighet Ett elevhälsoteams erfarenheter angående arbetet med åtgärdsprogram på gymnasieskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Anna Carlströmer; [2020]
    Nyckelord :aktivitetsteori; delaktighet; elevhälsoteam; särskilt stöd; åtgärdsprogram;

    Sammanfattning : Studien ämnar öka förståelsen för vilka förutsättningar ett elevhälsoteam ser för elevens delaktighet i arbetet med åtgärdsprogram på gymnasieskolan. Målet är att undersökningen ska bidra till ökad kunskap om hur förutsättningar för elevens delaktighet i arbetet med sitt eget åtgärdsprogram kan skapas. LÄS MER

  4. 4. Gamification som mekanism för realisering av aktivitetssystem : En litteraturstudie om affärsmodeller som aktivitetssystem och gamifications motivationseffekter på aktörerna som ingår i systemet.

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för informatik (IK)

    Författare :Lotta Norrena Björnberg; [2020]
    Nyckelord :Business model innovation; BMI; business development; gamification; nudging; change management.;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att skapa förståelse hur gamification ur ett teoretiskt perspektiv kan bidra till realisering av aktivitetssystem som i detta arbete likställs definitionen av affärsmodell. Detta genom att gamification bidrar till den transformation som krävs för att aktivitetssystemet ska realiseras. LÄS MER

  5. 5. ”Jag hade tagit av mig kepsen om hon sagt till mig trevligt". Etnografisk studie av lärares samspel med elever som anses ha problemskapande beteende

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Kristin Bergström; [2015-04-28]
    Nyckelord :Problemskapande beteende; samspelsstrategi; relation; motivation; en skola för alla;

    Sammanfattning : Syfte: Studiens syfte är att undersöka hur pedagoger beskriver samt samspelar med elever som anses ha ett problemskapande beteende i skolan. För att genomföra detta har jag använt mig av följande frågeställningar; • Hur samspelar pedagogerna med elever som anses ha ett problemskapande beteende i skolan? • Har pedagogerna samspelsstrategier som verkar mer positiva respektive negativa för dessa elever? I sådana fall på vilket sätt? • Hur beskriver pedagoger elever som de anser ha problemskapande beteende i skolan? Teori: Studien utgår ifrån ett sociokulturellt perspektiv, vilket är ett synsätt på lärande där alla människor anses lära sig hela tiden, i alla sociala sammanhang, livet ut. LÄS MER