Sökning: "aktivt och passivt lärande"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden aktivt och passivt lärande.

  1. 1. Repetition och dialog : En studie av Eddy Brofferios fotografier av Leonor Fini

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för kultur och lärande

    Författare :Jessica Arvenberg; [2022]
    Nyckelord :leonor fini; eddy brofferio; transformation; performativity theory; leonor fini; eddy brofferio; transformation; performativitetsteori;

    Sammanfattning : This essay examinates two specific photographs of Leonor Fini shot by Eddy Brofferio in 1965. Fini’s way of dressing has been considered a part of her artistic expression; often featuring accessories like masks, feathers, or horns. LÄS MER

  2. 2. Barnet, bilderna och den alternativa kommunikationen : En diskursanalys av språkstödjande material i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Therese Persson; [2021]
    Nyckelord :Barns rättigheter; språk; kommunikation; AKK; likvärdig förskola; Michel Foucault; diskurs; makt; inneslutning; uteslutning;

    Sammanfattning : Alla barn har inte de förutsättningar som krävs för ett talat språk, vilket gör att alternativa kommunikationssätt krävs för att barnet ska möjliggöras ett redskap och en språklig form för att uttrycka sin mening. Forskning visar att det finns ett stort intresse för att hitta alternativa kommunikationssätt genom språkstödjande material för barn men att fokuset tycks hamna på teknologin och att undervisa om materialet istället för att använda det i kommunikativt syfte. LÄS MER

  3. 3. Matematik i förskolan : En kvalitativ studie om förskollärares uppfattningar av matematikundervisning i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Therese Thomsen; Maja Svensson; [2021]
    Nyckelord :Matematikundervisning; fenomenologi; fenomenografi; förskola; uppfattningar; didaktiska strategier; kvalitativ metod.;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien var att beskriva och analysera hur förskollärare ger uttryck för hur de arbetar med matematikundervisning i förskolan. Genom att beskriva och analysera hur olika förskollärare ger uttryck för att uppfatta matematikundervisningen i förskolan skapas en variation i hur fenomenet matematikundervisning uppfattas användas i förkolan. LÄS MER

  4. 4. ”Det är bra om det används på rätt sätt” - En studie om förskollärares resonemang om digitala verktyg på förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Charlotte Andersson; Natalie Ljungberg; [2020]
    Nyckelord :Förskollärare; Lek; Digitala verktyg; Lpfö18; Lärande; Samspel; Skärmtid; Sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Vår studie belyser kontrasten mellan förskollärarnas uppdrag utifrån den nya läroplanen för förskolan (2018) kring att introducera digitala verktygen i förskolan, samtidigt som WHO (2019) rekommenderar att minska barns skärmtid. Målet med vår studie var att undersöka hur förskollärare resonerar kring digitala verktyg i förskolan utifrån läroplanen och WHO, då vi ser att det finns en kunskapslucka om förskollärares resonemang kring digitala verktyg. LÄS MER

  5. 5. Lekresponsiv undervisning - En intervjustudie om relationen mellan lek, undervisning och lärande i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Tarin Jamila; Shazia Nasir; [2020]
    Nyckelord :Förskola; barninitiativ; Direkt och indirekt undervisning; Lek; Lärande; undervisning; Lekresponsiv undervisning;

    Sammanfattning : AbstractSyftet med denna studie är att undersöka hur pedagogerna arbetar med lek och undervisning ochkombination av båda på ett responsivt sätt. Detta är yrkesrelevant eftersom att undervisning finnsmed i läroplanen (Lpfö18, 2018), och därmed vill vi tydliggöra hur pedagogerna genomför sinundervisning på ett responsivt sätt. LÄS MER