Sökning: "alcohol monopoly"
Visar resultat 1 - 5 av 51 uppsatser innehållade orden alcohol monopoly.
1. Effektlandsprincipen och gränsöverskridande digital marknadsföring : Marknadsrättsliga principers tillämplighet vid gränsöverskridande digital marknadsföring med särskilt fokus på det svenska detaljhandelsmonopolet av alkoholdrycker
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Juridiska institutionenSammanfattning : In art. 3 of e-commerce directive, the country-of-origin principle is established, and in terms of cross-border digital marketing actions, it states that marketing actions compliant with the laws of its originating EU member state is considered compliant throughout the union. LÄS MER
2. Gårdsförsäljning i Sverige - En undersökning av gårdsförsäljning i förhållande till EU-rätten
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för handelsrättSammanfattning : Att gårdsförsäljning av alkoholdrycker ska bli en verklighet i Sverige är något som många vill se. För att gårdsförsäljningen ska kunna existera vid sidan om det svenska alkoholmonopolet krävs att den är förenlig med rådande EU-rätt. LÄS MER
3. Nulägesanalys och förbättringsåtgärder på lanseringsplaner för tillfälligt sortiment exklusivt på Systembolaget AB
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för samhällsbyggnad och industriell teknikSammanfattning : Purpose: The purpose of the thesis is to study a process within Systembolaget AB that affects a selected part of the assortment model. The assortment is defined as TSE, which stands for tillfälligt sortiment exklusivt, that can be described as temporary assortment exclusively. LÄS MER
4. Vino vidi vici? : en fallstudie om hur svenska vingårdar påverkas på landsbygden
Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Urban and Rural DevelopmentSammanfattning : Under de senaste tjugo åren, har antalet vingårdar i Sverige ökat i snabb takt. Bland alla vingårdar i Sverige, finns det numera cirka fyrtio kommersiella vingårdar som har startats på den svenska landsbygden. LÄS MER
5. Boring but good.A qualitative content analysis of Swedes’ opinions of the retail alcohol on monopoly Systembolaget and a multimodal semiotic analysis of the campaign Experten.
Master-uppsats, Lunds universitet/Statsvetenskapliga institutionenSammanfattning : This study delves into Systembolaget's advertising campaign "Experten" to investigate its influence on public perception and cultural identity. Launched in 2015, the campaign successfully bolstered trust in Systembolaget by 14 percentage points. LÄS MER