Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 26 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Gårdsförsäljning i Sverige - En undersökning av gårdsförsäljning i förhållande till EU-rätten

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för handelsrätt

    Författare :Leia Terzin Incegül; [2024]
    Nyckelord :Retail monopoly; Free movement of goods; On-fram sales; Alcohol monopoly; Systembolaget; Detaljhandelsmonopol; Fri rörlighet för varor; Gårdsförsäljning; Alkoholmonopol.; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Att gårdsförsäljning av alkoholdrycker ska bli en verklighet i Sverige är något som många vill se. För att gårdsförsäljningen ska kunna existera vid sidan om det svenska alkoholmonopolet krävs att den är förenlig med rådande EU-rätt. LÄS MER

  2. 2. På gränsen till det illegala:Marknadsföring av det beroendeframkallande ”godiset” : En studie om ungdomars perspektiv på marknadsföringen av vitt snus

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Tilda Carlsson; Elvira Jerkovic; [2022]
    Nyckelord :nicotine pouches; nicotine products; health-hazardous products; marketing; young; perception; snus; nikotinprodukter; hälsofarliga produkter; marknadsföring; unga; uppfattning;

    Sammanfattning : Marknadsföring av hälsofarliga produkter inom områden som till exempel alkohol och tobakhar länge ifrågasatts då det går emot främjandet av folkhälsan. Tidigare forskning tyder på att exponering för marknadsföring av dessa produkter leder till ett ökat konsumtionsbeteende hos unga. LÄS MER

  3. 3. Marketing communications in conditions of strict regulation of advertising: case of the alcohol market

    Master-uppsats, Jönköping University/Internationella Handelshögskolan

    Författare :Yulia Lunina; [2020]
    Nyckelord :Dark market; alcohol marketing; marketing communication tools; the AIDA model;

    Sammanfattning : This master's thesis explores the impact of marketing communication tools on consumer behavior in the Russian alcohol market. Russia is a dark market. The dark market is a market where outdoor advertising is prohibited, as well as advertising on TV and radio. LÄS MER

  4. 4. Distanshandel med alkohol – En undersökning av hur EU-rätten avgränsar Sveriges möjlighet till nationell reglering

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Tyra Södergren; [2020]
    Nyckelord :EU-rätt; EU law; marknadsrätt; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Uppsatsen behandlar svensk reglering av distanshandel med alkohol ur ett överstatligt perspektiv. Rättsdogmatisk och EU-rättslig metod tillämpas för att fastställa gällande rätt och undersöka hur unionsrätten avgränsar Sveriges möjlighet att lagstifta om distanshandel till skydd för det svenska alkoholmonopolet på bekostnad av den fria rörligheten för varor. LÄS MER

  5. 5. To be, or not to be, organic : Motives and barriers for Swedish wine farmers to use organic practices

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Andreas Länn; Philip Wikholm; [2019]
    Nyckelord :Organic farming; Viticulture; Wine; Organic wine; Self-determination theory; Motivation; Swedish wine;

    Sammanfattning : Wine production is one of the farming practices with the highest negative environmental impacts, mainly due to a heavy use of pesticides, why it is important to find more sustainable wine production practices. One such practice is organic farming, but the transition is slow and the number of organic certified vineyards remain low. LÄS MER