Sökning: "alcohol"

Visar resultat 1 - 5 av 1347 uppsatser innehållade ordet alcohol.

  1. 1. Hade hon sett OK ut hade hon fått våldta mig hårt! - Om framställningen av kvinnliga sexualförbrytare och deras brott på forumet Flashback

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet / / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap

    Författare :Elsa Cedergren; [2024-03-04]
    Nyckelord :female; sexcrime; offender; flashback; discourse analysis;

    Sammanfattning : This study aims to widen the known information about how female sexual offenders are depicted in online-forums, specifically the Swedish online-forum Flashback. The research questions that guided this study were as follows; 1) How female sexual offenders are depicted on Flashback as well as 2) How female sexual offenders’ crimes are constructed on Flashback. LÄS MER

  2. 2. "Det är det här jag letat efter under hela mitt liv. Jag var helt såld. Jag var fast." En kvalitativ innehållsanalys av hur självmedicinering med alkohol och/eller droger framställs i självbiografier

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Socialhögskolan

    Författare :Jasmine Carlsson Nilsson; [2024]
    Nyckelord :addiction; drug use; self-medication; alcohol use; ADHD; Social Sciences;

    Sammanfattning : This study aimed to examine the presence of self-medication and in Swedish autobiographies, the understanding of the self-medication process. A narrated qualitative research method, with a content analysis of the autobiographies, was used to investigate the authors' descriptions of their drug and/or alcohol addiction and life story. LÄS MER

  3. 3. ”I heard that’s the thing here…” : En doxisk topikanalys av samtalet mellan sydkoreanska Lee Young Ji och danska Christopher på YouTube-showen My Alcohol Diary.

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för litteraturvetenskap och retorik

    Författare :Tova Söderlund; [2024]
    Nyckelord :My Alcohol Diary; Nothing Much Prepared; South Korea; South korean popular culture; rhetorical way-making; 이영지; 한류; 차린건 쥐뿔도 없지만; retorik; doxa; topiker; etos; persona; representation; självrepresentation; YouTube; sociala medier plattformar; hallyu; sydkoreansk populärkultur; Sydkorea; Danmark; Lee Young Ji; Christopher; My Alcohol Diary; maktdynamiker;

    Sammanfattning : Sydkoreansk populärkultur konsumeras i dag i hela världen. Globaliseringen har lett till att internationella fans av sydkoreansk populärkultur blir fler och att internationella stjärnor får fler möjligheter att visa upp sig i Sydkorea. LÄS MER

  4. 4. ”Man kan springa och gömma sig men ett alkisbarns barndom hinner alltid ikapp” En kvalitativ litteraturstudie kring barns upplevelse och konsekvenser av en uppväxt med en alkoholiserad mamma

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Socialhögskolan

    Författare :Sara Ramström; Paulia Larsson; [2024]
    Nyckelord :alcohol abuse; alcoholism childhood experience; alcoholic mothers; motivational key-factors; Social Sciences;

    Sammanfattning : The primary aim of this study has been to deepen the understanding of the experiences associated with growing up under the influence of an alcoholic mother, the consequences it can have on individuals as grownups, and identify potential factors that can affect the process of moving on in life. The study's empirical material consists of five biographies written by individuals who have experienced growing up with an alcoholic mother. LÄS MER

  5. 5. Effektlandsprincipen och gränsöverskridande digital marknadsföring : Marknadsrättsliga principers tillämplighet vid gränsöverskridande digital marknadsföring med särskilt fokus på det svenska detaljhandelsmonopolet av alkoholdrycker

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Oliver Edstrand; [2024]
    Nyckelord :Effektlandsprincipen; Ursprungslandsprincipen; E-handel; Alkoholdrycker; Detaljhandelsmonopol; Digital marknadsföring.;

    Sammanfattning : In art. 3 of e-commerce directive, the country-of-origin principle is established, and in terms of cross-border digital marketing actions, it states that marketing actions compliant with the laws of its originating EU member state is considered compliant throughout the union. LÄS MER