Sökning: "algebra för alla"

Visar resultat 1 - 5 av 55 uppsatser innehållade orden algebra för alla.

  1. 1. Elevers uppfattningar kring bokstavssymboler

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för matematiska vetenskaper

    Författare :Agnes Wallgren; Alexzander Hasselholm; Sadam Taranis; [2023-04-20]
    Nyckelord :Algebra; Bokstavssymboler; Uppfattningar; Elevförståelse; Algebrans historia; Retorisk algebra; Synkoperad algebra; Symbolisk algebra; Abstrakt algebra.;

    Sammanfattning : Den här litteraturstudien innefattar elevers uppfattningar och förståelse kring bokstavssymboler, samt en inblick i hur algebra har utvecklats historiskt. Historiskt sett har algebra utvecklats från en retorisk till en symbolisk algebra, samt från elementär till abstrakt. LÄS MER

  2. 2. Houston, har vi problem?

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för matematiska vetenskaper

    Författare :Adam Sundqvist; [2023-04-19]
    Nyckelord :Problemlösning; problem; uppgiftstyp; lärobok; innehållsanalys; ;

    Sammanfattning : Vikten av att inkludera problemlösningen i undervisningen är omskrivet i både läro- och ämnesplanen. Där står det att alla elever måste få arbeta med problemlösning. Läroboken är väldigt viktig för matematiklärare i Sverige och stora delar av undervisningen kretsar kring den. LÄS MER

  3. 3. Algebra för matematiskt begåvade elever i årskurs 5 : En intervjustudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för matematik och datavetenskap (from 2013)

    Författare :Christoffer Johansson; Marcus Magnusson; [2023]
    Nyckelord :Mathematically gifted students; Challenging and stimulating teaching; Positioning theory; Problem-solving; EPA-model.; Matematiskt begåvade elever; Utmanande och stimulerande undervisning; Positioneringsteorin; Problemlösning; EPA-modellen;

    Sammanfattning : Enligt Skollagen har alla elever rätt till den ledning och stimulans de behöver för att utifrån sina egna förutsättningar utvecklas så långt som möjligt. Av denna anledning vill vi genom denna studie undersöka hur algebraiska uppgifter och undervisning inom algebra kan anpassas för att matematiskt begåvade elever ska ges den utmaning och stimulans de behöver för att utvecklas så långt som möjligt. LÄS MER

  4. 4. Distance Consistent Labellings and the Local List Number

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Algebra, geometri och diskret matematik; Linköpings universitet/Tekniska fakulteten

    Författare :Anders Henricsson; [2023]
    Nyckelord :distance-consistence; graph labelling; graph distance; avstånds-konsistens; grafmärkning; grafavstånd;

    Sammanfattning : We study the local list number of graphs introduced by Lennerstad and Eriksson. A labelling of a graph on n vertices is a bijection from vertex set to the set {1,…, n}. Given such a labelling c a vertex u is distance consistent if for all vertices v and w |c(u)-c(v)|=|c(u)-c(w)|+1 implies d(u,w)≤ d(u,v). LÄS MER

  5. 5. Elevers svårigheter i problemlösning medekvationer : En kvalitativ studie av elevers lösningari att lösa problem med ekvation i årskurs åtta

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Soulafa Ajmea; Rawaa Mokbel; [2023]
    Nyckelord :Problemlösning; ekvationer; svårigheter; algebra; matematik; årskurs 8.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att identifiera de svårigheter elever har och de misstag de gör när de individuellt löser ett ekvationsproblem i matematik. Totalt deltog åtta elever i årskurs åtta, samt åtta matematiklärare. Alla elever fick göra en uppgift, som handlade om att lösa en ekvation, sedan intervjuade vi eleverna. LÄS MER