Sökning: "algebra historia"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden algebra historia.

  1. 1. Elevers uppfattningar kring bokstavssymboler

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för matematiska vetenskaper

    Författare :Agnes Wallgren; Alexzander Hasselholm; Sadam Taranis; [2023-04-20]
    Nyckelord :Algebra; Bokstavssymboler; Uppfattningar; Elevförståelse; Algebrans historia; Retorisk algebra; Synkoperad algebra; Symbolisk algebra; Abstrakt algebra.;

    Sammanfattning : Den här litteraturstudien innefattar elevers uppfattningar och förståelse kring bokstavssymboler, samt en inblick i hur algebra har utvecklats historiskt. Historiskt sett har algebra utvecklats från en retorisk till en symbolisk algebra, samt från elementär till abstrakt. LÄS MER

  2. 2. Algebra ur ett matematiskt, historiskt och didaktiskt perspektiv - En litteraturstudie om karakteristiska svårigheter och undervisning om skolalgebra

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för matematiska vetenskaper

    Författare :Amanda Larsson; Hilma Carlsson; [2017-05-16]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen behandlar algebra, dess historia, elevers svårigheter vid lärande av ämnet och olika synsätt på att undervisa algebra utifrån matematiklärare, matematikdidaktiker och matematik historiker. Med detta arbete försöker vi besvara frågor som rör hur algebran har utvecklats genom historien, vad det finns för olika tillvägagångssätt vid algebraundervisning och vilka svårigheter elever har då de arbetar med algebra. LÄS MER

  3. 3. Saknas den historiska dimensionen? : Om matematikens kulturhistoria ur ett didaktiskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Skolan för teknikvetenskaplig kommunikation och lärande (ECE)

    Författare :Jörgen Nilsson; [2017]
    Nyckelord :history of matematics; mathematics didactics; literature study; matematikhistoria; matematikdidaktik; litteraturstudie;

    Sammanfattning : Arbetet handlar om matematikens kulturhistoria ur ett didaktiskt perspektiv i gymnasieskolans undervisning. Syftet är dels att undersöka hur lärare och elever ser på matematikens historia och dess inkluderande i matematikundervisningen, dels om det finns en diskrepans mellan olika läroboksförfattare hur man tolkar Skolverkets intention om att ge eleverna möjlighet att relatera matematiken till ett historiskt sammanhang. LÄS MER

  4. 4. Förlorad i övergången från aritmetik till algebra : Hur gymnasieelever översätter aritmetik till algebra

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Historia; Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Inger Lindblom; [2014]
    Nyckelord :algebra; algebraic cycle; phases; translation; manipulation; Upper Secondary School; algebra; algebraiska cykeln; faser; översättning; omformning; gymnasieskolan;

    Sammanfattning : The aim of this thesis is to look for signs of students’ understanding of algebra by studying how they make the transition from arithmetic to algebra. Students in an Upper Secondary class on the Natural Science program and Science and Technology program were given a questionnaire with a number of algebraic problems of different levels of difficulty. LÄS MER

  5. 5. Matematikens Idéhistoria

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för matematikämnets och naturvetenskapsämnenas didaktik

    Författare :Adel Taherifard; [2011]
    Nyckelord :Matematikhistoria; historia om idéer; matematikundervisning; begreppsutveckling; matematikens utveckling; geometri; volym; algebra; algoritm; ekvationer; bevis; styrdokument;

    Sammanfattning : Sammanfattning Matematikundervisning kan behandlas ur olika aspekter. I examensarbetet är matematikhistoria i fokus. Jag har undersökt vissa matematikområden, men inte andra. Jag har också förklarat några logiska behov och intressanta motiv bakom dessa matematikområden. LÄS MER