Sökning: "algebra missuppfattningar"

Visar resultat 1 - 5 av 18 uppsatser innehållade orden algebra missuppfattningar.

  1. 1. Elevers uppfattningar kring bokstavssymboler

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för matematiska vetenskaper

    Författare :Agnes Wallgren; Alexzander Hasselholm; Sadam Taranis; [2023-04-20]
    Nyckelord :Algebra; Bokstavssymboler; Uppfattningar; Elevförståelse; Algebrans historia; Retorisk algebra; Synkoperad algebra; Symbolisk algebra; Abstrakt algebra.;

    Sammanfattning : Den här litteraturstudien innefattar elevers uppfattningar och förståelse kring bokstavssymboler, samt en inblick i hur algebra har utvecklats historiskt. Historiskt sett har algebra utvecklats från en retorisk till en symbolisk algebra, samt från elementär till abstrakt. LÄS MER

  2. 2. Bokstäver har ingen koppling till matematik, eller?

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för matematiska vetenskaper

    Författare :Alexzander Hasselholm; [2023-04-19]
    Nyckelord :Matematik; Algebra; Bokstavssymboler; Förståelse och Missuppfattning om Bokstavssymboler; Elevförståelse; Küchemann; Elever; Gymnasiet; Grundskolan.;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att belysa vilka missuppfattningar elever har när det kommer till bokstavssymboler från algebra. Studien görs på svenska elever som går årkurs 1 på gymnasiet. LÄS MER

  3. 3. Hur använder man x egentligen?

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för matematiska vetenskaper

    Författare :Agnes Wallgren; [2023-04-19]
    Nyckelord :Bokstavssymboler; Algebra; Variabler; Elever; Matematik; Uppfattningar; Svårigheter; Missuppfattningar; Elevförståelse.;

    Sammanfattning : The purpose of this thesis was to investigate whether students understanding of letter symbols in algebra has changed since Dietmar Küchemanns study in 1976, as well as to see whether teachers’ view on students understanding and their misconceptions correlate with the test results shown by the students. To be able to measure the students understanding, the same test that Küchemann used in 1976 was used on students aged 15/16 today (although on a much smaller scale), and the results were then analysed, and the students were categorised into different levels of understanding, based on the descriptions of the levels made by Küchemann in 1981. LÄS MER

  4. 4. Likhetstecknets funktion : Betydelsen för matematikinlärningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Malin Fast; Lisa Ahlberg; [2023]
    Nyckelord :Likhetstecknet; matematisk ekvivalens; missuppfattningar; matematikinlärning;

    Sammanfattning : Statistik från Skolverket (2023) visar att matematik är det skolämne där flest antal elever i årskurs 9 inte uppnår målen för godkänt. Detta är olyckligt eftersom ett godkänt betyg i matematik är ett krav för att komma in på ett yrkes- eller högskoleförberedande gymnasieprogram. LÄS MER

  5. 5. Vägen till bättre algebrakunskaper: En kvantitativ studie om gymnasieelevers kunskaper gällande bråktal, decimaltal och algebra

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Nina Berg; [2023]
    Nyckelord :bråktal; decimaltal; algebra; missförstånd;

    Sammanfattning : Kunskaper om bråktal, decimaltal och algebra är inte bara viktigt på matematiklektionerna, utan också i vardagen och inom olika yrken. Det finns studier som visat att bråk- och decimaltalskunskaper kan förutsäga algebrakunskaper. LÄS MER