Sökning: "algebraiska cykeln"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden algebraiska cykeln.

  1. 1. Likhetstecknet och tidig algebra : En learning study i årskurs 4

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Tilda Olsson; Simon Ottosson Högberg; [2017]
    Nyckelord :Likhetstecknet; tidig algebra; variabel; learning study; variationsteori;

    Sammanfattning : Syftet med det här arbetet är att bidra med praktiska kunskaper kring hur undervisning om likhetstecknets betydelse i algebraiska sammanhang kan bedrivas. Arbetet är utfört enligt modellen learning study, en metod som grundas på variationsteorins syn på lärande. LÄS MER

  2. 2. Förlorad i övergången från aritmetik till algebra : Hur gymnasieelever översätter aritmetik till algebra

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Historia; Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Inger Lindblom; [2014]
    Nyckelord :algebra; algebraic cycle; phases; translation; manipulation; Upper Secondary School; algebra; algebraiska cykeln; faser; översättning; omformning; gymnasieskolan;

    Sammanfattning : The aim of this thesis is to look for signs of students’ understanding of algebra by studying how they make the transition from arithmetic to algebra. Students in an Upper Secondary class on the Natural Science program and Science and Technology program were given a questionnaire with a number of algebraic problems of different levels of difficulty. LÄS MER

  3. 3. Gymnasieelevers uppfattningar om algebra och problemlösning : En undersökning med utgångspunkt i elevernas kön, slutbetyg i grundskolan och val av gymnasieprogram

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Pedagogiskt arbete

    Författare :Annika Ax; [2013]
    Nyckelord :Matematik; algebra; problemlösning; uppfattningar; enkätundersökning.;

    Sammanfattning : Syftet med den här uppsatsen är att undersöka elevers uppfattningar om algebra och problemlösning samt granska hur dessa uppfattningar påverkas beroende på elevernas val av gymnasieprogram, kön och slutbetyg i grundskolan. Syftet är vidare att ta reda på vilka eventuella hinder och svårigheter eleverna själva uppfattar då de använder algebra för att lösa matematiska problem. LÄS MER

  4. 4. Från situation till ekvation : En studie om hur gymnasieelever översätter textuppgifter till andragradsekvationer

    Kandidat-uppsats, Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Anna Wibrand; [2013]
    Nyckelord :matematik; algebra; översättning; ekvationer; andragradsekvationer; textuppgifter; algebraiskt språk;

    Sammanfattning : Eftersom tidigare undersökningar om översättningsfasen i den algebraiska cykeln handlat om översättning till uttryck eller förstagradsekvationer, är denna studies syfte att försöka klargöra och beskriva vilka olika uppfattningar som finns när elever på gymnasiet, som läser kursen matematik 2b, översätter textuppgifter till andragradsekvationer. Frågeställningarna handlar om hur elever översätter textproblem till andragradsekvationer samt vilka olika typer av svårigheter som finns i översättningsmomentet. LÄS MER

  5. 5. Ekvationer - och deras svårigheter

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Catharina Jording; Kerstin Ohlsson; [2005]
    Nyckelord :ekvationer; algebraiska cykeln; bokstavssymboler; likhetstecken;

    Sammanfattning : Vårt syfte med denna uppsats är att undersöka svårigheter med ekvationer. Varför upplevs ekvationer som svåra och besvärliga att lösa? Är det symbolspråket eller språket att uttrycka olika problem? Vi har valt att undersöka detta genom att intervjua elever i åk 9 samt elever som har genomgått A-kursen på gymnasienivå. LÄS MER