Sökning: "algoritmer och facebook"
Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden algoritmer och facebook.
1. Algoritmer i sociala medier : En kvalitativ studie om kunskapsnivåerna hos olika generationer gällande algoritmer och deras funktion
Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)Sammanfattning : Facebook, Instagram, TikTok och Snapchat var några av de mest kända sociala nätverken som användes av ett flertals människor världen över. Den sociala världen inom digitalismen utvecklades ständigt, drivet av algoritmer som skapade anpassade flöden för användarna. LÄS MER
2. Applying Human-scale Understanding to Sensor-based Data : Generating Passive Feedback to Understand Urban Space Use
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Byggteknik och byggd miljöSammanfattning : The aim of this thesis is to investigate how parametrization of large-scale person movement data can contribute to describing the use of urban space. Given anonymous coordinate and timestamp data from a sensor observing an open-air mall, movement-based parameters are selected according to public life studies, behavioral mapping, and space syntax tools. LÄS MER
3. What strategies should Swedish news media outlets use in order to keep their brand credibility in times of social media?
Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)Sammanfattning : Journalism has “always been shaped by technology” (Pavlik, 2000, p.229). Social media could be seen as a technology of today, when news consumption is changing and 31% of the population worldwide are using Facebook and other social media platforms for news (Newman, 2020). Moreover, fewer pay for news (Medieakademin, 2021). LÄS MER
4. Så styr algoritmer ditt flöde : En studie om personliga algoritmer inom sociala medier
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för teknik och samhälle (TS)Sammanfattning : Sociala medier är ett fenomen som utvecklats drastiskt under de senaste 20 åren. Instagram och Facebook är två av de mest använda sociala medieplattformarna som har utvecklats markant med digitaliseringen. År 2016 ändrade Instagram sin algoritm, och 2018 gjorde Facebook samma sak. LÄS MER
5. Designförslag för hur design för serendipity kan användas för att främja exponeringsvariation i sociala mediers informationsflöden
Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för informationsteknologiSammanfattning : Serendipity innebär ett överraskande, lyckligt utfall som introducerar en ny upptäckt av värde för användaren. Till skillnad från dagens algoritmer, som ofta enbart ger rekommendationer baserat på relevans, innefattar design för serendipity fler komponenter för att göra innehåll på sociala medier intressant för användaren. LÄS MER