Sökning: "alkoholkampanjer"

Hittade 5 uppsatser innehållade ordet alkoholkampanjer.

  1. 1. Användning av film i kampanjer mot alkohol och droger : En undersökning av kampanjer genom historien

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för naturvetenskap, miljö och teknik

    Författare :Sara Willner; [2015]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : I denna rapport redogör jag för det praktiska examensarbete jag genomförde under vårterminen 2015. Jag har studerat antidrog och -alkoholkampanjer under 70-80-tal, kampanjen ”Det finns många anledningar att inte testa knark” samt kampanjen ”Langarmytologi” som lanserades våren 2015. LÄS MER

  2. 2. Systembolaget som Sveriges föräldrauppfostrare

    Kandidat-uppsats, Institutionen för journalistik, medier och kommunikation (JMK)

    Författare :Natalie Björk; [2011]
    Nyckelord :Receptionsanalys Systembolaget Kvalitativa intervjuer;

    Sammanfattning : Systembolaget har producerat nio stycken reklamfilmer  där de vill uppmana föräldrar att de inte skall ge minderåriga tonåringar alkohol. Jag har valt att  göra en receptionsanalys på en av dessa reklamfilmer, ”Sanningen”. LÄS MER

  3. 3. Att tala om alkohol: statliga alkoholdiskurser då och nu : En komparativ semiologisk studie av två statliga alkoholkampanjer; Spola Kröken från 1971 och Festmetoden från 2005

    Kandidat-uppsats, Institutionen för journalistik, medier och kommunikation (JMK)

    Författare :Josefin Lundin; [2011]
    Nyckelord :statlig hälsokommunikation; alkoholkommunikation; statlig alkoholdiskurs;

    Sammanfattning : I dagens samhälle finner vi många budskap om en sundare livsstil och genom tiderna har även den svenska staten producerat hälsokampanjer för att påverka unga vuxnas syn på alkoholkonsumtion. Den centrala forskningsidén för min uppsats var att genom en semiotisk analys undersöka och jämföra två svenska hälsokampanjer producerade av statliga myndigheter som verkat för en sundare syn på alkohol. LÄS MER

  4. 4. Alkoholen: ett sätt att umgås - En uppsats om budskapsformulering i relation till studenters attityd gentemot alkohol

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Jennie Isberg; Benjamin Ekman; [2011]
    Nyckelord :normer; attityder; alkohol; Hälsokommunikation; studenter; studentlivet; Lund; budskapsformulering; Social Sciences;

    Sammanfattning : Problem och syfte: Hälsokommunikation som rör alkohol ställer höga krav på budskapsformulering. Anledningen är att man inom alkoholkampanjer så som Festmetoden och IQ har som mål att mottagarna ska dricka på ”rätt sätt” eller att de ska få en sundare inställning gentemot alkohol. LÄS MER

  5. 5. Skål för folkhälsan : en kvalitativ studie av alkoholkampanjer från 1980-tal till 2000-tal

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Karin Stigbahr; [2002]
    Nyckelord :Press and communication sciences; Journalistik; media; kommunikation; Social Sciences;

    Sammanfattning : Syfte : Syftet med uppsatsen är att se hur alkoholkampanjer riktade till unga i åldern 13 till 25 har förändrats genom en semiotisk analys med fokus på kampanjernas budskap. Problem: Har alkoholkampanjer riktade till ungdomar förändrats sedan 80-talet, och i så fall hur? Hur och var försöker man nå målgruppen? Hur är budskapet utformat, använder sig sändaren av några övertalningsstrategier? Hur skiljer sig kampanjerna åt? Finns det några likheter? Metod : Uppsatsen bygger på en innehållsanalys av sex alkoholkampanjer som riktar sig till unga mellan 13 till 25 år. LÄS MER