Sökning: "all inclusive uppsats"

Visar resultat 1 - 5 av 22 uppsatser innehållade orden all inclusive uppsats.

  1. 1. Skogsbranden i Västmanland 2014 - en inkluderande katastrofhantering? : En kvalitativ innehållsanalys om gruppers prioritering, social ojämlikhet och resursfördelning

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för samhälls- och kulturvetenskap (from 2013)

    Författare :Emelie Bryntesson; [2023]
    Nyckelord :Social inequality; resource distribution; forest fire; disaster management; Social ojämlikhet; resursfördelning; skogsbrand; katastrofhantering;

    Sammanfattning : Ett förändrat klimat ökar risken för fler frekventa skogsbränder, skogsbränder som spås vara mer intensiva än tidigare sett. Det här ger ett behov av att ha en fungerande katastrofhantering när en skogsbrand sker. LÄS MER

  2. 2. Kvinnor inom IT: Utmaningar och Motivation : En förstudie om kvinnor inom IT-branschen i Sverige

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Emma Hogstrand; Anabela Pavlov; [2023]
    Nyckelord :Women in IT; Gender theory; Women in information technology; Inclusivity; Underrepresentation of women in IT; Kvinnor i IT-branschen; Könsteori; Kvinnor inom Informationsteknologi; Inkludering; Underrepresentation av kvinnor inom IT;

    Sammanfattning : Kvinnor i IT-branschen, Könsteori, Kvinnor inom Informationsteknologi, Inkludering, Underrepresentation av kvinnor inom IT Sammanfattning (kopiera från uppsats) *: IT-branschen har traditionellt varit mansdominerad under lång tid överallt i världen och behöver fler anställda som är kvinnor. Även om samhället är medvetet om detta faktum är det mindre klart hur verksamheter ska arbeta för att få in och behålla kvinnor inom IT-branschen. LÄS MER

  3. 3. En studie om hur lärare ser på elevers intresse och förhållningssätt till teknikämnet, med betoning på genus.

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Johan Ekblom; [2023]
    Nyckelord :Technology; girls; boys; history of technology; sex; gender; technological imbalance; male; female.; Teknik; flickor; pojkar; teknikhistoria; kön; genus; teknisk obalans; könsneutral teknik; manligt; kvinnligt.;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka vilken syn tekniklärare på högstadiet har på elevers förutsättningar för och intresse av teknikämnet. Uppsatsen vill även ta reda på ifall det finns skillnader mellan eleverna baserat på kön och genus och vilka hinder, respektive möjligheter, som existerar för att lärarna ska kunna bedriva en (mer) inkluderande teknikundervisning. LÄS MER

  4. 4. Snart fanns det ju ingenstans att ta vägen : En ekokritisk undersökning av landskap och sorg i Birgitta Lillpers Om du fick tänka dig ett hem (2010)

    Master-uppsats, Södertörns högskola/Litteraturvetenskap

    Författare :Hedenäs Malin; [2023]
    Nyckelord :Birgitta Lillpers; affective ecocriticism; climate grief; ecological grief; solastalgia; Birgitta Lillpers; Om du fick tänka dig ett hem; affektiv ekokritik; klimatsorg; ekologisk sorg; solastalgi;

    Sammanfattning : In this thesis called “Soon there was nowhere to go”, I investigate how relations between environments, landscapes and emotions are shaped in Birgitta Lillpers’ novel Om du fick tänka dig ett hem (If you could think of a home) (2010). I do this by looking at how landscapes are expressed in the novel and how the human bodies who live in this landscapes answers to their surroundings. LÄS MER

  5. 5. Matematiska svårigheter för elever i årskurs 1–3 : En kvalitaitv studie om lärares erfarenheter kring elever med matematiksvårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Nadin Haddad; Susanna Kiiskinen; [2022]
    Nyckelord :Mathematical difficulties; number perception; laboratory; teaching methods; Matematiksvårigheter; taluppfattning; laborativt material; undervisningsmetoder;

    Sammanfattning : Denna uppsats handlar om vilka matematiksvårigheter elever i årskurs 1–3 visar och hur lärare stödjer elever med matematiksvårigheter i undervisningen. Syftet med denna studie är att fördjupa våra kunskaper om hur lärare inom årskurserna 1–3 arbetar med elever som har matematiksvårigheter. LÄS MER