Sökning: "alla lärare är bildlärare"
Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade orden alla lärare är bildlärare.
1. Bildlärare och deras läromedel : en kvalitativ intervjustudie om bildämnets uppdrag och villkor
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogikSammanfattning : Denna studie har som syfte att undersöka bildlärares val och tillämpning av läromedel. Det är en kvalitativ intervjustudie som genom fem bildlärares röster om läromedel belyser bildämnets uppdrag och villkor, samt de utmaningarna och behov de upplever finns i yrket. LÄS MER
2. Elevdelaktighet i bildämnet, hur? : En intervjustudie om bildlärares strategier för elevdelaktighet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildningSammanfattning : Något som elever ständigt upplever i sin skolgång är lektionsmoment som de anser äro intressanta, onödiga eller icke motiverande. Delaktighet i utbildningen är inte bara motiverande för eleverna utan något som lärare och skola måste eftersträva enligt skollagen. LÄS MER
3. Extra anpassningar i bildämnet : En kvalitativ studie om fem bildlärares arbete med extra anpassningar i grundskolans bildundervisning
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningenSammanfattning : Denna kvalitativa studie handlar om bildlärares arbete med extra anpassningar i grundskolans bildundervisning. Forskningsfrågorna studien har ämnat att besvara är: Hur beskriver bildlärare extra anpassningar i undervisningen? Vad gör lärarna och hur arbetar de med extra anpassningar i bildundervisningen? På vilka sätt uppfattar lärarna att undervisningen påverkas av arbetet med extra anpassningar? Ett sociokulturellt perspektiv har använts som teoretisk utgångspunkt och metoden för att samla in materialet till studien var semistrukturerade intervjuer. LÄS MER
4. Bildlärares upplevelser av digital bildundervisning i åk 1–6. : Möjligheter och begränsningar i bildundervisning med digitala medier, tekniker och verktyg.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbeteSammanfattning : Detta examensarbete har haft som syfte att undersöka hur bildlärare tolkar sitt uppdrag att undervisa med digitala medier, verktyg och tekniker i bildämnet och vad dessa digitala delar kan innebära för bildundervisningen samt kunskapsutvecklingen hos elever i åk 1–6. Detta görs genom fyra kvalitativa intervjuer. LÄS MER
5. Bild är bra för de som kommer till Sverige
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Förevarande studie undersöker nyanlända elevers perspektiv på bildämnet i grundskolan. Genom en kvalitativ fokusgruppintervju med etnografiskt perspektiv, undersöks vilka arbetsformer och bildtekniker eleverna anser att bildämnet karaktäriseras av, samt hur bildlärare kan anpassa bildämnet för att stärka nyanlända elevers inlärning. LÄS MER