Sökning: "allmän intensivvårdsavdelning"

Visar resultat 1 - 5 av 38 uppsatser innehållade orden allmän intensivvårdsavdelning.

  1. 1. Intensivvårdssjuksköterskors erfarenheter av brytpunktssamtal : En kvalitativ intervjustudie

    Magister-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Sandra Andersson; Rebecca Hagstedt; [2023]
    Nyckelord :Breakpoint conversations; communication; intensive care; intensive care nurse; teamwork; Brytpunktssamtal; intensivvård; intensivvårdssjuksköterska; kommunikation; samverkan i team;

    Sammanfattning : Bakgrund: Under år 2022 vårdades cirka 42 200 patienter på IVA runtom i Sverige. Åtta % av de som vårdades på IVA avled. Detta innebär att intensivvårdssjuksköterskor möter patient och närstående i en svår tid. I arbetet som intensivvårdssjuksköterska förekommer brytpunktssamtal. LÄS MER

  2. 2. Intensivvårdssjuksköterskans upplevda kompetens : Känslor och faktorer som påverkar vid vård av kritiskt sjuka barn

    Magister-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Pernilla Dahlund; Hanna Lundahl; [2023]
    Nyckelord :children; competency; emotions; factors; intensive care nurse; barn; faktorer; intensivvårdssjuksköterska; kompetens; känslor;

    Sammanfattning : Syfte: Att undersöka intensivvårdssjuksköterskans upplevda kompetens, känslor och faktorer som påverkar vid vård av kritiskt sjuka barn på allmän intensivvårdsavdelning.  Bakgrund: Intensivvårdssjuksköterskans kompetensområde innefattar vård av kritiskt sjuka patienter i alla åldrar. LÄS MER

  3. 3. Sjuksköterskans upplevelse av att vårda intoxikerade barn : En intervjustudie inom akutsjukvård

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Sara Johansson; Emma Alamattila; [2023]
    Nyckelord :children; emergency department; experience; intensive care unit; intoxication; nurse; nurse specialist; nursing care; akutmottagning; barn; intensivvårdsavdelning; intoxikation; omvårdnad; sjuksköterska; specialistsjuksköterska; upplevelse;

    Sammanfattning : Bakgrund: I arbetet som sjuksköterska på allmänna akutmottagningar och allmänna intensivvårdsavdelningar där majoriteten av patienterna är vuxna ingår även akut omhändertagande av barn. Avsiktlig som oavsiktlig intoxikation hos barn anses som ett globalt hälsoproblem som orsakar många sjukhusinläggningar och i vissa fall döden. LÄS MER

  4. 4. Att vårda barn berör-vikten av att skapa trygghet i en ovan situation : Kvalitativ intervjustudie med intesivvårdssjuksköterskor

    Master-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för hälso- och vårdvetenskap (HV)

    Författare :Elin Widén; Jenny Hägg; [2022]
    Nyckelord :Caring science; critically ill children; experience; family; general intensive care unit; intensive care; intensive care nurse; life world; nursing.; Allmän intensivvårdsavdelning; familj; intensivvård; intensivvårdssjuksköterska; kritiskt sjuka barn; livsvärld; omvårdnad; upplevelse; vårdvetenskap. ;

    Sammanfattning : Bakgrund: Varje år vårdas barn på allmänna intensivvårdsavdelningar i Sverige, där det generellt vårdas mer vuxna än barn. Att vårda ett barn på en allmän intensivvårdsavdelning händer sällan vilket inte ger samma erfarenhet som att vårda en vuxen. LÄS MER

  5. 5. Det går ju så fort med barn : Intensivvårdssjuksköterskans upplevelse av att vårda barn på en allmän intensivvårdsavdelning.

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för hälso- och vårdvetenskap (HV)

    Författare :Eva Gamberg Engstrand; Emelie Götesson; [2022]
    Nyckelord :allmän intensivvårdsavdelning; intensivvårdssjuksköterskans upplevelse; barn; omvårdnad; familjecentrerad vård; vårdvetenskap.;

    Sammanfattning : Bakgrund: Alla intensivvårdsavdelningar i Sverige ska kunna stabilisera och vårda ett kritiskt sjukt barn upp till 48 timmar. Detta ställer stora krav på personalen och att intensivvårdssjuksköterskan ska kunna bemöta och kommunicera med barnet och familjen, hantera teknisk apparatur, prioritera och göra bedömningar av det sjuka barnet. LÄS MER