Sökning: "allmändidaktik"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade ordet allmändidaktik.

  1. 1. Inkludering ur ett allmändidaktiskt perspektiv : En kvalitativ intervjustudie om taktens betydelse för upplevelse av inkludering och inkluderande undervisning

    Master-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Susanne Tenö; [2023]
    Nyckelord :inkludering; inkluderande undervisning; allmändidaktik; intervjustudie; innehållsanalys; metaanalys; pedagogisk takt;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien var att undersöka lärarstudenters upplevelser av inkludering utifrån den egna skoltiden samt att tolka beskrivningarna av upplevelserna genom ett allmändidaktiskt ramverk. Utgångspunkt har varit ett inifrånperspektiv där ett elevperspektiv på inkludering avsågs att undersökas. LÄS MER

  2. 2. Barnlitteratur i förskolan : Förskolans möjlighet att främja alla barns läslust

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Sara Svensson; Sofie Bäcklund; [2022]
    Nyckelord :Barnlitteratur; högläsning; förskola; allmändidaktik; litteracitet; critical literacy; emergent literacy;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att få fördjupad förståelse för förskollärares och barnskötares uppfattningar och erfarenheter av barnlitteraturens betydelse i förskolans lärmiljö i avseende att främja alla barns läslust. Studien utgick från en kvalitativ metod och det empiriska material som samlats in är baserat på beskrivningar av förskollärares och barnskötares arbete med barnlitteratur. LÄS MER

  3. 3. Lärares perspektiv på olika arbetsformer för ämnesintegrering

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Gustav Lindsten; [2022]
    Nyckelord :Ämnesintegrering; Ämnesöverskridning; Bedömning; Bedömningsmetodik; didaktik; allmändidaktik; reformpedagogik; essentialism;

    Sammanfattning : Syftet med detta självständiga arbete är att bidra med kunskap om hur didaktisk utformning och bedömningsstrategi påverkas av ämnesintegrerade arbetssätt. De frågeställningar som ligger till grund för arbetet undersöker hur lärare talar om olika former av ämnesintegrering, vilka upplevda utmaningar och möjligheter med arbetssättet samt lärares bedömningspraktik i relation till ämnesintegrering. LÄS MER

  4. 4. Antingen så gör man rätt eller så lär man sig : En kvalitativ intervjustudie om hur lärare arbetar med metakognitiva förmågor i sin undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,

    Författare :Marika Kolmodin Berg; Jessica Gustafsson; [2021]
    Nyckelord :metakognition; metakognitiv förmåga; allmändidaktik; grundskola; lärande; lärandeteorier; motivation;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  5. 5. Historiemedvetandet som begrepp i ämnesdidaktisk forskning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Jennifer Ekstrand; [2020]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Begreppet historiemedvetande har under senaste årtiondena introducerats och etablerats i den svenska undervisningen och svenska styrdokumenten. Det var ett intressant val av ämne att fördjupa sig i eftersom forskningsområdet är under utveckling. LÄS MER