Sökning: "allmänheten"
Visar resultat 1 - 5 av 2038 uppsatser innehållade ordet allmänheten.
1. Prisutveckling vid börsintroduktioner En kvantitativ analys av samband mellan företagsspecifika och externa faktorer i relation till börsnoteringars utfall.
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : En börsnotering, även benämnd som börsintroduktion eller IPO (Initial Public Offering), markerar en avgörande fas i ett företags utveckling. Vid detta tillfälle erbjuds företagets aktier till allmänheten, en process som är både komplex och betydelsefull. LÄS MER
2. "Vem vinner i Arbetsdomstolen? En empirisk undersökning av fördelningen av rättegångskostnader i Arbetsdomstolen med fokus på arbetstvister om ogiltiga avsked och uppsägningar"
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Juridiska institutionenSammanfattning : Med anledning av den kritik som riktades mot Arbetsdomstolen för ett antal år sedan avseende bristande förutsebarhet i domstolens fördelning av rättegångskostnader uttalade den dåvarande ordföranden för Arbetsdomstolen att en omfattande genomgång av domstolens domskäl behövde genomföras för att besvara kritiken. Syftet med denna uppsats har varit att genomföra en del av den omfattande genomgång som den dåvarande ordföranden efterfrågade och därigenom undersöka hur Arbetsdomstolen tillämpar 18 kap. LÄS MER
3. Politisk kommunikation i det moderna medielandskapet : En frameanalys på Sverigedemokraterna och Vänsterpartiets framställningar av säkerhetspolitik på sociala medier och dess interaktioner från allmänheten
Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : The purpose of this study is to examine how political communication of security policy is presented by Swedish parliamentary parties in the context of media development. Political actors have been given increased opportunities to communicate with the public, therefore the aim of this study is also to investigate how their political communication affects the interactions that it creates, such as readers' commentary on social media. LÄS MER
4. Flaggskeppsbyggnader som instrument i platsmarknadsföring : En fallstudie på Sara kulturhus i Skellefteå
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Kulturgeografiska institutionenSammanfattning : Flaggskeppsbyggnader är både en del av städers marknadsstrategier och en plats där stadens varumärke manifesteras i de praktiker byggnaden bjuder in till. Denna uppsats undersöker hur flaggskeppsbyggnader används som ett instrument i platsmarknadsföring genom en fallstudie på Sara kulturhus i Skellefteå. LÄS MER
5. Privatträdgårdens potential som resurs för gynnande av pollinationssamhällen
Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)Sammanfattning : I detta arbete undersöks hotbilden mot de viktigaste pollinatörerna i Sverige, påverkansfaktorer samt vilka handlingsalternativ som finns för privatpersoner med engagemang i frågan. I dagsläget är många viktiga pollinatörer globalt och nationellt hotade, och därmed också de ekosystemtjänster som vi människor drar nytta av dagligen. LÄS MER