Sökning: "allsidig och saklig undervisning"
Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden allsidig och saklig undervisning.
1. Samisk religion i svenska läroplaner : En jämförande studie om hur religionsämnet förändrats över tid med fokus på samisk religion och kultur
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humanioraSammanfattning : Studien syftar till att undersöka samers framställning inom religionsämnet i svenska läroplaner inom grundskola och gymnasieskola. Frågorna som legat till grund för undersökningen har varit under vilka år läroplanerna har förändrats och hur religionsämnet har förändrats. LÄS MER
2. De som formar våra tankar : En granskning av den Ryska Oktoberrevolutionen 1917 i svenska läromedel
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskapSammanfattning : I Läroplanen (2011) kan vi läsa att undervisningen i skolan ska vara saklig och allsidig. Läromedlen har enligt Skolverket (2006) en viktigt roll i svensk undervisning. LÄS MER
3. Läromedlens innehåll och bortfall i Sex- och samlevnadsundervisningen för grundskolans årskurs 4-6
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Avdelningen för ämnesdidaktik och matematikSammanfattning : Studien har utgått ifrån en kvalitativ forskningsmetod i form av analys utav läromedel samt uppföljande intervjuer. I studien analyseras fem publikationer av läromedel från tre skilda utgivare och fyra behöriga lärare samt en skolsköterska intervjuades för studien. LÄS MER
4. Opartisk? Hur politiskt aktiva lärare ställer sig till saklighetskravet.
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Statsvetenskapliga institutionenSammanfattning : Bakgrund: Tidigare forskning har undersökt hur religiösa religionslärare förhåller sig till saklighetskravet i läroplanerna. Hur politiskt aktiva lärare förhåller sig till saklighetskravet har dock inte studerats. LÄS MER
5. Opartisk? Hur politiskt aktiva lärare förhåller sig till saklighetskravet.
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Statsvetenskapliga institutionenSammanfattning : Bakgrund: Tidigare forskning har undersökt hur religiösa religionslärare förhåller sig till saklighetskravet i läroplanerna. Hur politiskt aktiva lärare förhåller sig till saklighetskravet har dock inte studerats. LÄS MER