Sökning: "allsvenska sponsring"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden allsvenska sponsring.

  1. 1. Bettingbolags sponsring till Allsvenskan och Allsvenska lag : Åsikter från unga svenska män

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen Idrottsvetenskap (IDV)

    Författare :Alexander Hamming; [2021]
    Nyckelord :Betting; unga män; sport; sportbetting; sponsring;

    Sammanfattning : Betting on sports is growing at a fast pace.  Betting addiction has today become a public health problem and young people in particular have a greater chance of becoming addicted to betting. Sports teams and leagues all over the world receive large sums of money from betting companies to be associated with them. LÄS MER

  2. 2. Allsvenska huvudsponsorers sponsring : En studie om mål, aktivering och koppling till kostnadsstorlek

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Företagsekonomi

    Författare :Hampus Haglund; David Söderholm; [2017]
    Nyckelord :Sponsorship objectives; activation; size of investment; main sponsors; Mål; aktivering; kostnadsstorlek; associationskostnad; sponsring; huvudsponsorer;

    Sammanfattning : Sponsring i Sverige idag är en miljardindustri och idrotten får den största delen av kakan. Allsvenskan ligger i framkant när det kommer till sponsring och föreningarnas omsättning består till stor del av sponsorintäkter. Av den summan står huvudsponsorer för den största delen och är därmed den kategori sponsorer studien behandlar. LÄS MER

  3. 3. Från sponsorskap till partnerskap

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Sandra Andersson Stridh; Johannes Karlsson; [2016]
    Nyckelord :Sponsorship; Partnership; Activation; Leverage; CSR; CRSS; Motives; Relation; Trust; Engagement; Sponsorskap; Partnerskap; Aktivering; Leverage; CSR; CRSS; Motiv; Relation; Förtroende; Engagemang;

    Sammanfattning : Uppsatsen, Från sponsorskap till Partnerskap, grundar sig i relationen mellan rättshavare och sponsor. Den berör de motiv och faktorer som kan göra ett sponsorskap mer attraktivt, både ur rättshavare och sponsors perspektiv, samt hur man kan öka effekten av relationen. LÄS MER

  4. 4. Bolagiseringens påverkan på elitfotbollen : Fallet Örebro SK Elitfotboll AB

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för hälsovetenskap och medicin

    Författare :Tommi Uksila; Thomas Norman; [2012]
    Nyckelord :Bolagisering; 51-procentsregeln; IdrottsAB; Örebro SK;

    Sammanfattning : 1967 tog svensk idrott beslutet att avskaffa amatörreglerna, vilket innebar att idrottare nu kunde ta emot pengar för sitt idrottsutövande. Det dröjde dock fram till slutet på 1980-talet innan svensk fotboll på allvar professionaliserades och där hela spelartrupper heltidsanställdes av fotbollsklubben. LÄS MER

  5. 5. Sponsring - Varför det? En undersökning av vilka mål sponsorerna för Skånes tre allsvenska fotbollsklubbar har med sin sponsring

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Erik Olofsson; Anders Torkelson; [2009]
    Nyckelord :Sponsring; mål; CSR; marknadsföringsstrategi; fotboll; Management of enterprises; Företagsledning; management; Business and Economics;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med vår uppsats är att undersöka de mål som sponsorerna för Skånes tre allsvenska fotbollsklubbar har med sin sponsring. Metod: I vår uppsats använder vi oss utav ett deduktivt angreppssätt och en kvantitativ metod. Empiriinsamlingen sker genom en enkätundersökning. LÄS MER