Sökning: "allt om vin"

Visar resultat 6 - 10 av 18 uppsatser innehållade orden allt om vin.

  1. 6. Designens betydelse vid val av boxvin : En studie om konsumenters preferenser av designfaktorer på bag-in-box-vin.

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Grafisk teknologi

    Författare :Sofia Dahlqvist; Marie Hedén; [2015]
    Nyckelord :bag-in-box wine; graphic design; packaging design; bag-in-box-vin; förpackningsdesign; grafisk design;

    Sammanfattning : På den svenska marknaden står bag-in-box-vin för över 50 procent av allt vin som säljs och Sverige är det land där bag-in-boxen fått starkast fäste i världen (Fremin, 2012). Det gör att bag-in-box-förpackningen är en stor och betydelsefull produkt för vintillverkare och att ha kunskap om säljande design är viktigt för grafiska formgivare samt övriga involverade företag. LÄS MER

  2. 7. Vinlistor, vem bestämmer vad? : Hur restaurangägare/vinansvariga utformar vinlistor

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Enheten för restauranghögskolan

    Författare :Anton Eiserman; [2015]
    Nyckelord :Kunden; Restaurangägare; Val; Vin; Vinlistor;

    Sammanfattning : Människor i Sverige blir allt mer intresserad av mat och dryck vilket man kan se i antalet tv-program och i den ökade investeringen i alkoholreklamen. Detta och eget intresse i ämnet lade startskottet för intresset att undersöka hur vinlistor utformas för att få en ökad förståelse för hur vin hamnar på vinlistan. LÄS MER

  3. 8. Vin i var mans portfölj? : En studie om vinets möjlighet till riskreduktion

    Magister-uppsats, Institutionen för nationalekonomi och statistik (NS)

    Författare :Jenni Fornander; Emelie Telkert; [2013]
    Nyckelord :Portföljval Vin Investeringsvin Korrelation Råvaror;

    Sammanfattning : Titel: Vin i var mans portfölj? En studie om vinets möjlighet till riskreduktion Bakgrund: En portföljs totala risk kan härledas från både individuella tillgångars ackumulerade standardavvikelser och korrelationerna dem emellan. Genom att inkludera tillgångar med låg eller ingen samvarians kan portföljens risk sänkas utöver vad en diversifiering mellan ett stort antal tillgångar åstadkommer. LÄS MER

  4. 9. Unga konsumenters köpvanor rörande växter : en studie av hur unga konsumenter väljer växter

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of People and Society

    Författare :Marina Svensson; [2012]
    Nyckelord :konsumentbeteende; unga konsumenter; växtens funktion; växten som present; växtens betydelse; kryddor; ätbart;

    Sammanfattning : Dagens konsumenter inom alla ålderskategorier handlar idag blommor och växter i genomsnitt 10,2 gånger per år. Den yngre generationen som är upp till 29 år (generation Y) har inköpsfrekvensen sjunkit från att handla 4,7 gånger per år till 4,3 gånger per år (Gfk, 2012, muntl.). LÄS MER

  5. 10. Hur framställs kvinnor och män i svenska mattidningar? : En kvantitativ innehållsanalytisk undersökning ur ett genusperspektiv

    Kandidat-uppsats, Institutionen för mediestudier

    Författare :Anna Engström; [2012]
    Nyckelord :kvantitativ innehållsanalys; mattidningar; genusvetenskap;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att ta reda på hur män respektive kvinnor framställs i tre svenska mattidningar: Elle Mat & Vin, Buffé samt Allt om Mat. Endast bildmaterial av redaktionell karaktär har undersökts. LÄS MER