Sökning: "alternativ rörelse"

Visar resultat 1 - 5 av 95 uppsatser innehållade orden alternativ rörelse.

  1. 1. Djurassisterade insatsers påverkan på personer med demenssjukdom : En allmän litteraturöversikt

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Siri Persson; N N; [2024]
    Nyckelord :Animal-assisted interventions; interventions; dementia; general literature review; impact; independent nursing interventions; Allmän litteraturöversikt; demenssjukdomar; djurassisterade insatser; oberoende omvårdnadsåtgärder; påverkan;

    Sammanfattning : Bakgrund: Ungefär 130 000–150 000 personer i Sverige lider idag av demenssjukdomar och varje år insjuknar ytterligare ca 20 000–25 000 personer i sjukdomen. Demenssjukdomar innebär en progressiv försämring av kognitiva funktioner, vilket medför symtom som minnesstörningar, rumsliga oförmågor, nedsatta språkförståelser, förlust av inlärda funktioner, nedsatta praktiska förmågor samt beteendeförändringar. LÄS MER

  2. 2. Analysis of Mutable Game Environments Built on a Tetrahedral Mesh : Tetras, a Potential Alternative to Voxels

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Noah Tell; [2023]
    Nyckelord :Voxels; Tetrahedron; Tetrahedral Mesh; Tetrahedralization; Tessellation; Mutable Environment; Editable Terrain; Deformable Environment; Boolean Operations; Real-Time; Computer Games; Computational Geometry; Voxlar; Tetrahedror; Tetrahedralisering; Tessellering; Formbar Terräng; Booliska Operationer; Realtid; Datorspel; Beräkningsgeometri;

    Sammanfattning : Historically 3D game environments have almost always been immutable. Mutable environments are a technical challenge that will affect performance. For games of the future to continue approaching realism, mutable environments are an essential step. LÄS MER

  3. 3. Idrott på schemat : En kvalitativ och kvantitativ studie om hur elever i årskurs 3 uppfattar ämnet idrott och hälsa i skolan.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Evelina Reuterstrand; Nalin Yesilgül; [2023]
    Nyckelord :Idrott och hälsa; årskurs 3; uppfattning; egenvärde; investeringsvärde; fenomenografi; individuell konstruktivism;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka vad elever i årskurs 3 uppfattar ämnet idrott och hälsas syfte att vara, egenvärde respektive investeringsvärde. Samt synliggöra om det finns ett samband mellan elevers egna fysiska aktiviteter utanför skolan kopplat till vad de uppfattar som idrottsämnets syfte. LÄS MER

  4. 4. Enhancing Long-Term Human Motion Forecasting using Quantization-based Modelling. : Integrating Attention and Correlation for 3D Motion Prediction

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Luis González Gudiño; [2023]
    Nyckelord :Human Motion Forecasting; Long-Term Prediction; VQ-VAE; Quantization; 3D Human Motion; CMU MoCap Dataset; Transformer; Mänsklig Rörelseprognos; Långsiktig Prognos; VQ-VAE; Kvantisering; 3D-mänsklig rörelse; CMU MoCap Dataset; Transformer;

    Sammanfattning : This thesis focuses on addressing the limitations of existing human motion prediction models by extending the prediction horizon to very long-term forecasts. The objective is to develop a model that achieves one of the best stable prediction horizons in the field, providing accurate predictions without significant error increase over time. LÄS MER

  5. 5. Cooperative Modular Neural Networks for Artificial Intelligence in Games : A Comparison with A Monolithic Neural Network Regarding Technical Aspects and The Player Experience

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Blekinge Tekniska Högskola/Fakulteten för datavetenskaper

    Författare :Emil Högstedt; Ove Ødegård; [2023]
    Nyckelord :Neural Network; Modularization; Sensor; Reinforcement Learning; Supervised Learning; Neuralt Nätverk; Modulärisering; Sensor; Förstärkningsinlärning; Väglett Lärande;

    Sammanfattning : Recent years have seen multiple machine-learning research projects concerning agents in video games. Yet, there is a disjoint between this academic research and the video game industry, evidenced by the fact that game developers still hesitate to use neural networks (NN) due to lack of clarity and control. LÄS MER