Sökning: "altruistiskt"

Visar resultat 26 - 29 av 29 uppsatser innehållade ordet altruistiskt.

  1. 26. Sjukvårdsreform eller inte? - En aktörs- och argumentationsanalys av den

    L2-uppsats, Lunds universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Nima Mäki; Thea Moen Moen Aars; [2011]
    Nyckelord :Argumentationsanalys; Norge; Sjukvårdsreform; Altruism; Rationell egoism; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Den norska sjukvårdsreformen som genomfördes den första januari 2002 var en av de största reformerna i Norges historia och unik i Skandinavien. Innan reformen trädde ikraft pågick en intensiv debatt. Vi har undersökt debatten med en argumentationsanalytisk metod för att hitta de viktigaste argumenten och de mest centrala aktörena i den. LÄS MER

  2. 27. Skönlitteraturens psykologi, ett relevant fält för pedagogisk forskning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Anders Jonsson; Azra Hambiralovic; [2011]
    Nyckelord :Empati; Skönlitteratur; Undervisning; Religionskunskap; Skönlitteraturens psykologi;

    Sammanfattning : Skönlitteraturens psykologi är ett fält som behandlar effekterna av att läsa skönlitteratur på det mänskliga psyket. Inom detta fält har en, främst nordamerikansk, forskning fokuserat på korrelationen mellan ett läsande av skönlitteratur och en ökad empati. LÄS MER

  3. 28. Surrogatmoderskap kontra moderskapspresumtionen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Marina Andersson; [2009]
    Nyckelord :Familjerätt; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Den 7 juli 2006 meddelades dom i HD i det första fallet i svensk rätt där surrogatmoderskap hade förekommit. I fallet hade barnets far återkallat samtycket som krävdes för att den genetiska modern skulle få adoptera barnet och bli dess rättsliga förälder. LÄS MER

  4. 29. Corporate Social Responsibility som varumärkesstärkande aktivitet?

    Kandidat-uppsats, Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Anna Hildebrand; Anna Schmidt; [2008]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : På en konkurrenskraftig marknad är det viktigt för företag att differentiera sig genom ett starkt varumärke. Genom att vara en ”god medborgare” i form av Corporate Social Responsibility, CSR, kan företagstärka relationen mellan kund och företag och på så sett varumärket. LÄS MER