Sökning: "ambienser"

Hittade 4 uppsatser innehållade ordet ambienser.

  1. 1. Ambiens och obehag : Inverkan av ambiens i skräckspel

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Eric Figueredo; Eddie Fridlund; [2022]
    Nyckelord :Obehag; skräck; ambiens; ljuddesign;

    Sammanfattning : Denna studie har undersökt ambienser som en nordeuropeisk skog och ett industriområde för att se om de har en påverkan på spelarens upplevelse i survival horror spel.  Bakgrunden går igenom tidigare forskningar om ambienser/skräck och obehag, samt förklarar olika termer för att få läsaren att förstå ämnet bättre. LÄS MER

  2. 2. The Power of Audio narrative : Ljudberättelse som belyser nätmobbning

    Kandidat-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för teknik och estetik

    Författare :Louise Nilsson; David Andersson; [2020]
    Nyckelord :Audio narrative; sound design; Audio film; X for Change; dissonance; cyber bullying; Ljudberättande; ljuddesign; ljudfilm; X for Change; dissonans; nätmobbning;

    Sammanfattning : I det här kandidatarbetet har vi genom enbart ljudberättande försökt ta reda på hur vi kan belysa det viktiga ämnet nätmobbning. Vi har genom ett antal källor om ljudberättande med och utan visuellt stöd, tagit med allt viktigt i berättande för att sedan skapa en egen historia som ska beröra. LÄS MER

  3. 3. Ljud och flow : En studie på hur ljud kan påverka flow i spel

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Christoffer Tornell; [2019]
    Nyckelord :Flow; Immersion; Audio; Computer Games; Flow; Immersion; Ljud; Datorspel;

    Sammanfattning : Den här studien fokuserade på begreppet flow och hur detta tillstånd påverkas av två olika sorters ljudläggnigar. Flow är i studiens sammanhang en kondition som spelaren befinner sig i när den är bekant med spelets mekaniker och är medveten om dess mål och hinder. LÄS MER

  4. 4. Ambiensljud och spelstilar : Ambiensers inverkan på spelstil i FPS-spel

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Vidar Mårtensson; [2018]
    Nyckelord :ambienser; spelstil; skräck; spänning; munterhet;

    Sammanfattning : Undersökningen som genomförts har avsett besvara om man med hjälp av ljudambienser kan uppmuntra spelare till att byta mellan och ändra spelstil i first person shooter-spel, beroende på vilken typ av ambiens som hörs. För att utföra studien har en spelbar prototyp skapats vilken innefattar tre olika ambienser förankrade i forskning kopplad till hur ljud påverkar människor. LÄS MER