Sökning: "ambulans och bemötande och kommunikation"
Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden ambulans och bemötande och kommunikation.
1. Ambulanssjuksköterskans upplevelser av spinal rörelsebegränsning : En intervjustudie
Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för hälso- och vårdvetenskap (HV)Sammanfattning : Bakgrund: Trauma förekommer över hela världen och olyckor står för den främsta dödsorsaken hos personer under 45 år, både internationellt och nationellt. Trauma är en av de vanligaste orsakerna till akuta skador i halskotpelaren och halsryggmärgen. LÄS MER
2. Patienter och närståendes erfarenheter av ambulanssjukvård vid tidskritiskt tillstånd
Magister-uppsats, Sophiahemmet HögskolaSammanfattning : Under flera årtionden har ambulanssjukvården utvecklats från att bara vara en transport till en avancerad sjukvårdsorganisation med legitimerad personal. Det initiala omhändertagandet av patienter är väl utarbetat, men hur ser patienter och närstående på omhändertagandet. LÄS MER
3. Sjuksköterskans bemötande vid hjärtinfarkt : En litteraturöversikt utifrån patienternas perspektiv
Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för hälsovetenskapSammanfattning : Bakgrund: Bemötande handlar om hur kommunikation genomförs. Den professionella sjuksköterskans bemötande har betydelse för att patienterna ska känna tillit och förtroende för vården. Det är viktigt att sjuksköterskan utgår från patientens livsvärld för att kunna göra patienten delaktig i omvårdnaden. LÄS MER
4. Patienters erfarenheter av bemötande inom ambulanssjukvården och på akutmottagning : En litteraturstudie
Magister-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskapSammanfattning : Bakgrund: För att kunna ge en tydlig beskrivning av patientperspektivet gällande erfarenheter av bemötandet inom ambulanssjukvården och på akutmottagning är det viktigt att ta hänsyn till människors förväntningar på bemötande inom ambulanssjukvården. En ambulanssjuksköterska måste kunna visa engagemang och empati och kunna tolka och förutse patienters olika behov. LÄS MER
5. Kommunikation på akutmottagning - ur sjuksköterskans och patientens perspektiv
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : Introduktion: På en akutmottagning är arbetet ofta hektiskt och varierande. I en sådan miljö kan bristen av en god kommunikation mellan sjuksköterska och patient kan vara det största hindret för bra bemötande av patienten. Kommunikation är därför en av sjuksköterskans viktigaste arbetsverktyg i mötet med patienter. LÄS MER