Avancerad sökning

Hittade 3 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Vad bråkas det om? : En diskursanalys av critical race theory i amerikansk skola

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för statsvetenskap (ST)

    Författare :Douglas Wennerström; [2022]
    Nyckelord :WPR; ciritcal race theory; CRT; diskursanalys;

    Sammanfattning : This paper applies a modified verison of the ”What’s the problem represented to be” framework developed by Carol Bacchi to analyse the debate currently being had in the USA regarding critical race theory and its supposed dissemination in american K-12 schools. The paper identifies three major differences between the opposing sides in the debate, regarding their presuppositions about the world, what they encapsulate in the term ”crtitical race theory”, and their leanings in regards to party politics. LÄS MER

  2. 2. Kreativitet - en attraktiv förmåga på framtida arbetsmarknaden : svenska grundskolelärares föreställningar om skolelevers kreativitet och kreativa beteende jämförda med amerikanska lärares

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Jacqueline Forsberg; [2018]
    Nyckelord :kreativitet; kreativt beteende; skola; lärare; automation;

    Sammanfattning : Majoriteten av Sveriges arbetskraft befinner sig i yrken med hög risk att automatiseras inom kommande ett eller två decennier. Det är därför av största vikt att skolan förbereder den framtida arbetskraften för den omställning som sannolikt väntar arbetsmarknaden och förser eleverna med den kunskap och förmågor som de behöver. LÄS MER

  3. 3. "Att inte knäcka dem på vägen" - Lärares uppfattningar om betyg i de tidigare skolåren

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Camilla Adler; Jonna Paulsson; [2006]
    Nyckelord :behov; betyg; bedömning; lärare; tidigare skolår; amerikanskt betygssystem;

    Sammanfattning : För att få reda på om svenska lärare upplever att det finns ett behov av betyg i de tidiga skolåren (F- år 5) undersöker vi bland annat i detta arbete hur en amerikansk privat skola arbetar med (ovanstående)just betyg och bedömning. Där samlar vi på oss fakta och material som vi sedan tar med hem, sammanställer och delar med oss till den andra urvalsgruppen, våra svenska lärare. LÄS MER